Import
Moderator: Moderatorer
- Kongpetrus
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: 300
- Navn: Petter Danielsen
- Bil: Viggen fakecab
- Sted: Oslo
- Kongpetrus
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: 300
- Navn: Petter Danielsen
- Bil: Viggen fakecab
- Sted: Oslo
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
For å svare kort på spørsmålet; JA.
Du kan gjere dette på to måtar:
1. Ta bilen til Norge, betal mva og ha bilen ståandes utan norske skilt til du vil registrere den. Den dagen du registerar bilen betalar du eingongsavgifta minus bruksfråraget.
2. Ta bilen til Norge, betal mva og eingongsavgift når du kjem inn i landet. Du vil få bruksfrådrag på same måte som i alternativ 1.
Alle bilar må det betalast eingongsavgift på. Du får avslag i prosent alt etter kor gammal bilen er. Når bilen er 15 år ifrå fysstegongs reg. i utlandet er det 80% bruksfrådrag. Du vil då ikkje få meir bruksfrådrag før bilen er 30 år. Då betalar du berre rundt 2973kr i eingongsavgift for å få skilt på bilen.
Du finn gjeldande kalkulator og regelverk på http://www.toll.no
Det du tenkjer på er sikkert varebilreglane, der er det slik at for å regge om til 5-setar får du gjordt det utan å betale inn avgift når bilen har vore 10 år i Norge.
Du kan gjere dette på to måtar:
1. Ta bilen til Norge, betal mva og ha bilen ståandes utan norske skilt til du vil registrere den. Den dagen du registerar bilen betalar du eingongsavgifta minus bruksfråraget.
2. Ta bilen til Norge, betal mva og eingongsavgift når du kjem inn i landet. Du vil få bruksfrådrag på same måte som i alternativ 1.
Alle bilar må det betalast eingongsavgift på. Du får avslag i prosent alt etter kor gammal bilen er. Når bilen er 15 år ifrå fysstegongs reg. i utlandet er det 80% bruksfrådrag. Du vil då ikkje få meir bruksfrådrag før bilen er 30 år. Då betalar du berre rundt 2973kr i eingongsavgift for å få skilt på bilen.
Du finn gjeldande kalkulator og regelverk på http://www.toll.no
Det du tenkjer på er sikkert varebilreglane, der er det slik at for å regge om til 5-setar får du gjordt det utan å betale inn avgift når bilen har vore 10 år i Norge.
Min nåværende 9000 har jeg importert fra Sverige. Riktignok i skadet tilstand.... Jeg vil si med en gang at det er ingenting å spare på å importere en tilsvarende skadefri bil derfra. Høy effekt, stort motorvolum og totalvekten får engangsavgiften til å fly meget raskt oppover... selv om bilene er ganske billige i Sverige. Totalsummen på min bil la seg på samme nivå som jeg skulle kjøpt den her i landet.
Jeg kjøpte den for å redde bilen fra "øksemannen" (høgger'n)
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Kontakt:
Kan igrunnen seie meg enig.PerI skrev:Min nåværende 9000 har jeg importert fra Sverige. Riktignok i skadet tilstand.... Jeg vil si med en gang at det er ingenting å spare på å importere en tilsvarende skadefri bil derfra. Høy effekt, stort motorvolum og totalvekten får engangsavgiften til å fly meget raskt oppover... selv om bilene er ganske billige i Sverige. Totalsummen på min bil la seg på samme nivå som jeg skulle kjøpt den her i landet.
Importerte også 900-en ifrå Sverige, grunnen var eine og aleine at bilen var i bra stand, og at det var dårlig med bilar med den motor/utrustningskomboen eg skulle ha her i landet.
Sjeldan en sparar noko spesiellt store summar på import no til dags.
Jeg sjekka litt ang. "sverige-import" av 9000 200HK + Aero og fant ut at det ble dyrere enn å kjøpe en "norsk" bil. Fordelen er at svenskene har et bedre/større utvalg.
Min nåværende 9000 "sparte" jeg ca. 40 000,- + MVA på ettersom den var skadet. Men denne kostnaden innhentet meg når jeg rettet opp igjen bilen...
Min nåværende 9000 "sparte" jeg ca. 40 000,- + MVA på ettersom den var skadet. Men denne kostnaden innhentet meg når jeg rettet opp igjen bilen...
Veldig fint hvis du f.eks. kjøper en bil som snart blir veteran, men man vet jo aldri når reglene for veteranbiler endres...Hjelle, N6 skrev: 1. Ta bilen til Norge, betal mva og ha bilen ståandes utan norske skilt til du vil registrere den. Den dagen du registerar bilen betalar du eingongsavgifta minus bruksfråraget.
Arild
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Kontakt:
Er også ein grei måte å gjere det på om bilen du kjøper er nær på å havne i ei anna bruksfrådragklasse. Altså om bilen er 1.gongsreg 01.01.98 og du kjøper bilen 12.12.04 vil du få meir bruksfrådrag om du ventar til etter 01.01.05 med å betale eingongsavgifta på bilen.Aeroild skrev:Veldig fint hvis du f.eks. kjøper en bil som snart blir veteran, men man vet jo aldri når reglene for veteranbiler endres...Hjelle, N6 skrev: 1. Ta bilen til Norge, betal mva og ha bilen ståandes utan norske skilt til du vil registrere den. Den dagen du registerar bilen betalar du eingongsavgifta minus bruksfråraget.
er også denne måten du gjer det på om du skal hente ein delebil lovlig, altså du betalar berre mva av kjøpesum, og ikkje betalar eingongsavgifta.
Et lovlig alternativ er å kjøpe en norsk bil, enten et vrak eller en 900I f.eks og importere en 900T fra sverige som dele bil dvs bare betale moms av summen som står på kviteringen. Dernest flytte over alle delene til den norske bilen. Det ikke noe problem å få godkjent en vanlig 900 ombygd til turbo.
Det er det eneste levlige alternativet på en gammel bil spør du meg. Jeg betaler ihvertfall ikke 40.000 i avgifter på en 16år gammel bil som er gått 244.000km slik tilfelle var ,ved min bil. Krever litt jobb da selvsagt,
Nyere biler blir litt annerledes selvsagt. Men avgiftene på en gammel Turbo bil er helt usakelig og gjør det mer lønsomt å vente på den rette bilen i Norge. Det er jo litt jobb med det også du skal jo ha den gjennom hos biltilsynet osv ved import.
Stian
Det er det eneste levlige alternativet på en gammel bil spør du meg. Jeg betaler ihvertfall ikke 40.000 i avgifter på en 16år gammel bil som er gått 244.000km slik tilfelle var ,ved min bil. Krever litt jobb da selvsagt,
Nyere biler blir litt annerledes selvsagt. Men avgiftene på en gammel Turbo bil er helt usakelig og gjør det mer lønsomt å vente på den rette bilen i Norge. Det er jo litt jobb med det også du skal jo ha den gjennom hos biltilsynet osv ved import.
Stian
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
1367kr om bilen er 1992 eller eldre, samme for 1993 modell etter nyttår.. Har tabelllen foran meg.. Men du trenger også et dokument fra Saab Norge ang. typegodkjenning, og skifte de tingene som står i dette dokumentet for å få den godkjent.. Søk litt på forumet, dette har vært opp endel ganger før..
Her er et eksempel på papir fra Saab Norge: (fiks dette børre hvis du ikke liker jeg bruker det..)
http://home.bredband.no/brrmid/saab/99/ ... nning.html
MVH
Jørgen
Her er et eksempel på papir fra Saab Norge: (fiks dette børre hvis du ikke liker jeg bruker det..)
http://home.bredband.no/brrmid/saab/99/ ... nning.html
MVH
Jørgen
Styrer med DAB og AUX
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Kontakt:
Det er vel ikkje omreg.avgift når bilen ikkje skal skifte eigar?Freshmaker skrev:1367kr om bilen er 1992 eller eldre, samme for 1993 modell etter nyttår.. Har tabelllen foran meg..
Summen er nok den summen Trafikkstasjonen tek for ei godkjenning, noko som er rundt 4-500. Det er foressten same operasjon og kostnad som om du skal få skrive inn eit senkesett i vognkortet.
Solenge bilen du skal behalde er fysstegongsregistrert i Norge før 1.1.96 slepp du også å betale eingongsavgift på den auka effekta.
Ellers er det delekostnaden du har med å skifet alt som må byttast, og som Freshmaker seier må eit godkjenningspapir frå SAAB skaffast. Dette papiret skal visast til kontrolløren når arbeidet skal godkjennast slik at kan påsjå at korrekte delar sit montert.