Lugging ved pådrag
Moderator: Moderatorer
-
- Grunnladetrykk
- Medlemsnummer: N1711
- Navn: Erik Bjørklund
- Bil: '04 9-3SS AERO
Re: Lugging ved pådrag
Ja, da var jeg en kjapp tur innom for å få lest av feilmeldingen. Må si jeg er særdeles lite imponert over Vestfold Auto's kundebehandling. De har jo alt for få teknikere og mekanikere, som har hendene fulle konstant. Sure og uvitende kundebehandlere også. Måtte ringe 3 ganger for få avtalt tidspunkt, og da jeg omsider fikk stikke innom var det en kar som såvidt kunne norsk som leste av.
Viste seg, i følge han, at det var en feilmelding om "girvelger" eller noe slikt. Han trodde ikke det var relatert til problemet. Har ikke tid denne uka til å levere bilen til dem igjen så de kan fortsette å ikke finne feil. Begynner egentilg å bli dritt lei! Er det ingen som bor i Tønsberg/omegn som har lyst til å ta en titt?
Viste seg, i følge han, at det var en feilmelding om "girvelger" eller noe slikt. Han trodde ikke det var relatert til problemet. Har ikke tid denne uka til å levere bilen til dem igjen så de kan fortsette å ikke finne feil. Begynner egentilg å bli dritt lei! Er det ingen som bor i Tønsberg/omegn som har lyst til å ta en titt?
'04 9-3SS AERO
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Innspill:
Jeg hadde lugging på min 9-5 nå nettopp, uten at jeg ante hvorfor, kom i mellom 2000 - 4000 RPM også gav den seg.
Leste utav SIDen og den fikk rett mengde med luft, og den viste også at momentet var der det skulle være hele tiden. (Selv om bilen er begrenset til 400 Nm, så gikk den noen ganger opp mot nesten 410 Nm..)
Men i dag da jeg fylte ny full tank med BF98 så var alt i orden plutselig.
Så mistenker dårlig bensinkvalitet på den forrige tanken...
Jeg hadde lugging på min 9-5 nå nettopp, uten at jeg ante hvorfor, kom i mellom 2000 - 4000 RPM også gav den seg.
Leste utav SIDen og den fikk rett mengde med luft, og den viste også at momentet var der det skulle være hele tiden. (Selv om bilen er begrenset til 400 Nm, så gikk den noen ganger opp mot nesten 410 Nm..)
Men i dag da jeg fylte ny full tank med BF98 så var alt i orden plutselig.
Så mistenker dårlig bensinkvalitet på den forrige tanken...
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
- Grunnladetrykk
Takk for innspillet, har tenkt på det samme. Men nå har jeg kjørt den nesten tom og fyllt på med ny bensin to ganger, så jeg regner med at jeg kan krysse den muligheten av listen. Selv om det skjedde dagen etter jeg fyllte på en nesten tom tank med 98okt...
'04 9-3SS AERO
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Hør med Tommy på TD Tuning du Kjenner jeg han rett så kan han sikkert se på den rimelig raskt og ikke minst så kjenner han de bilene godt
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- Grunnladetrykk
Er i kontakt med han nå, takker igjen for tips TorTor N12 skrev:Hør med Tommy på TD Tuning du Kjenner jeg han rett så kan han sikkert se på den rimelig raskt og ikke minst så kjenner han de bilene godt
Håpløst med verksteder som ikke gidder å lese en lapp engang før de prøver og feiler!
'04 9-3SS AERO
- Paradigm N558
- MAX BOOST
Oppdatering fra min side; viewtopic.php?f=12&t=27697
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2018 Suzuki SV650 X
-
- Grunnladetrykk
En oppdatering:
Har kjørt en stund nå, og ikke merket noe til problemet. Det er sikkert fordi jeg bevisst eller ubevisst har tilpasset kjørestilen. Men uansett; i går tenkte jeg at jeg skulle teste skikkelig for å se om det fortsatt var der. Måtte kjøre rundt i 15 min og tyne bilen skikkelig før jeg fikk antydning til lugging. Jeg la merke til at det var veldig lite bensin igjen da jeg testet. I dag kom lyset på for lite benisn, så jeg fyllte halv tank (litt dyr literpris ). Og da var problemet tilbake for fullt!
Dette er jo egentlig ganske bra, da kan jeg vel utelukke en del ting? Har tenkt på bensinpumpa, men er ikke virkningen omvendt hvis den er gåen? At den fungerer bedre på en full tank?
Noen som skjønner hva som skjer her?
Har kjørt en stund nå, og ikke merket noe til problemet. Det er sikkert fordi jeg bevisst eller ubevisst har tilpasset kjørestilen. Men uansett; i går tenkte jeg at jeg skulle teste skikkelig for å se om det fortsatt var der. Måtte kjøre rundt i 15 min og tyne bilen skikkelig før jeg fikk antydning til lugging. Jeg la merke til at det var veldig lite bensin igjen da jeg testet. I dag kom lyset på for lite benisn, så jeg fyllte halv tank (litt dyr literpris ). Og da var problemet tilbake for fullt!
Dette er jo egentlig ganske bra, da kan jeg vel utelukke en del ting? Har tenkt på bensinpumpa, men er ikke virkningen omvendt hvis den er gåen? At den fungerer bedre på en full tank?
Noen som skjønner hva som skjer her?
'04 9-3SS AERO
Har fått nøyaktig det samme problemet, bilen tåler ikke pådrag når den blir skikkelig varm.
Motoren går perfekt kald, den starter uten problem varm og kald, går på tomgang uten fusk og fanteri både varm og kald.
Men når motoren blir varm etter ca. 15 - 20 minutter begynner motoren å fuske ved pådrag, både med ladetrykk og uten
Det er faktisk så ille at jeg kun må kjøre på svak flytgass og lette gir under akselerasjon, ved forbikjøring på E-18 (100 sona) må jeg sige forbi, holde svakt gasstrykk og maks hastighet er 110-120 for da fusker bilen.......
Skulle tro at siden fuskinga kom ved pådrag og et visst bensinforbruk, at det er pumpa eller filter som synger på siste verset, MEN det interssante er at dette skjer både på LPG og Bensin, så bensinpumpe og bensinfilter og kondens kan utelukkes?
Er det tennkassett eller en lekkasje i luftveiene, eller noe annet?
Register og toppakning ble byttet for ett år siden, kan det være så enkelt at toppen må etterstammes?
Ja, byttet plugger uten at det hjalp.
Motoren går perfekt kald, den starter uten problem varm og kald, går på tomgang uten fusk og fanteri både varm og kald.
Men når motoren blir varm etter ca. 15 - 20 minutter begynner motoren å fuske ved pådrag, både med ladetrykk og uten
Det er faktisk så ille at jeg kun må kjøre på svak flytgass og lette gir under akselerasjon, ved forbikjøring på E-18 (100 sona) må jeg sige forbi, holde svakt gasstrykk og maks hastighet er 110-120 for da fusker bilen.......
Skulle tro at siden fuskinga kom ved pådrag og et visst bensinforbruk, at det er pumpa eller filter som synger på siste verset, MEN det interssante er at dette skjer både på LPG og Bensin, så bensinpumpe og bensinfilter og kondens kan utelukkes?
Er det tennkassett eller en lekkasje i luftveiene, eller noe annet?
Register og toppakning ble byttet for ett år siden, kan det være så enkelt at toppen må etterstammes?
Ja, byttet plugger uten at det hjalp.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.
-
- Grunnladetrykk
Da får vi samarbeide litt med å finne en løsning da
Bilen min har gått mye kortere enn din (det er 9-5'en?), så jeg vil tro at bensinpumpa er en mer realistisk grunn hos deg enn hos meg. Har det noe å si hvor mye bensin som er igjen på tanken?
Nå er riktignok ikke problemet like ille hos meg, jeg kan for eksempel kjøre forbi på motorveien med god vekt på gasspedalen uten problemer.
Bilen min har gått mye kortere enn din (det er 9-5'en?), så jeg vil tro at bensinpumpa er en mer realistisk grunn hos deg enn hos meg. Har det noe å si hvor mye bensin som er igjen på tanken?
Nå er riktignok ikke problemet like ille hos meg, jeg kan for eksempel kjøre forbi på motorveien med god vekt på gasspedalen uten problemer.
'04 9-3SS AERO
- Aleks_
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Jeg for min del vil ikke tro at det er bensinpumpa som gjør det.
Vil tro at når en bensinpumpe stopper, så stopper den. Ikke fjusker.
Men derimot et tett bensinfilter vil gjøre noe av det samme..
Jeg ville nok kanskje satsa pengene mine på en eller annen slags lekasje av noe slag, eller kondens i tanken.
Kondens kommer jo når man har lite bensin i tanken og temperaturforskjeller.
Har du fått lest ut feilkoder etter at motorlampa di begynte å blinke?
Jeg ville nok kanskje satsa pengene mine på en eller annen slags lekasje av noe slag, eller kondens i tanken.
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
x 1997 Saab 900S
- Paradigm N558
- MAX BOOST
I beg to differ.Aleks_ skrev:Jeg for min del vil ikke tro at det er bensinpumpa som gjør det.
Min pumpe fjusket en del før jeg byttet den.
Den forårsaket nykking og tjafs.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2018 Suzuki SV650 X
- Aleks_
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Å ja.. Mente det var skikkelig stopp når det først var stopp jeg.Paradigm N558 skrev:I beg to differ.Aleks_ skrev:Jeg for min del vil ikke tro at det er bensinpumpa som gjør det.
Min pumpe fjusket en del før jeg byttet den.
Den forårsaket nykking og tjafs.
N1025
x 1997 Saab 900S
x 1997 Saab 900S
-
- Grunnladetrykk
Kondens vil, som du sier, komme når man har lite bensin i tanken. Hvorfor er da problemet plutselig tilbake når jeg fyller på tanken? Har også prøvd med kondensfjerner uten at dette var til hjelp, så jeg tror vi kan utelukke det.Aleks_ skrev:Jeg for min del vil ikke tro at det er bensinpumpa som gjør det.
Feilkoden fikk jeg lest av på verksted for noen uker siden, var en kar som nesten ikke kunne norsk som sa at det hadde noe med "girvelger" å gjøre. Min teori er at det ikke er relatert til problemet, men at det er tilfeldigheter. Har aldri hatt problemer med girkassa utenom en gang, da jeg fikk varsellys for feil på girkasse. Redusert ytelse ble satt på også. Stoppet og startet bilen et par ganger, så var den borte! Har aldri sett noe mer til den siden.
'04 9-3SS AERO
Hei erikb.
Jeg har det samme problemet på min 900 turbo 16 84modell.Jeg får det i den kalde årstiden,for i sommer var det bra.
Jeg lurer jo på hva det kan være.Jeg fikk problemet i høsten 08,den lugger ved pådrag,noen gang stopper den for meg.
Jeg har det samme problemet på min 900 turbo 16 84modell.Jeg får det i den kalde årstiden,for i sommer var det bra.
Jeg lurer jo på hva det kan være.Jeg fikk problemet i høsten 08,den lugger ved pådrag,noen gang stopper den for meg.
Som sagt på min 9-5 så går motoren helt perfekt kald, det er kun etter minst 15minutters kjøring at influensaen slår til, begynner å rykke ved pådrag, først bare litt, dette blir værre og værre, etter 50minutter er det skikkelig ille -> kun svak belasting og rykkingen slår til.
Varm motor: Ubelastet, gassing med clutsjen inne så virker den helt fin. Går helt perfekt på tomgang også og starter helt problemfritt.
Det er det samme om jeg kjører på bensin eller LPG (gassdrift), så bensinpumpe og filter kan utelukkes, etter mye feilsøkning så tror jeg det kan være tre ting:
Tennkasset som virker OK så lenge den er kald.
Spjeldhus som virker OK så lenge den er kald.
Veivakselgiver som virker OK så lenge den er kald.
Eller, andre komponenter som ikke tåler varme?
Begynner å bli lei, så jeg bruker OG900`en istedet.
Varm motor: Ubelastet, gassing med clutsjen inne så virker den helt fin. Går helt perfekt på tomgang også og starter helt problemfritt.
Det er det samme om jeg kjører på bensin eller LPG (gassdrift), så bensinpumpe og filter kan utelukkes, etter mye feilsøkning så tror jeg det kan være tre ting:
Tennkasset som virker OK så lenge den er kald.
Spjeldhus som virker OK så lenge den er kald.
Veivakselgiver som virker OK så lenge den er kald.
Eller, andre komponenter som ikke tåler varme?
Begynner å bli lei, så jeg bruker OG900`en istedet.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.