Om det bla er mine annonser det refereres til med dette inlegget, så kan jeg opplyse om at responsen på den annonsen jeg nå har ute på forumet nå vedr salg av trimboks, har vært helt fraværende. Men jeg har solgt noen tidligere, ja.På min annonse vedr. salg av girkasse, har det vært en henvendelse vedr. kjøp av en 4 trinns kokillekasse, og 1 som var interessert i 5 trinns kassa.Speedparts Norway skrev:Hei alle sammen.
Speedparts Norway får stadig dokumenterte hendvendelser ifra kunder som har fått tilbud på varer/tjenester ifra personer som tilbyr dette uten kvittering.
Ved kjøp/salg av varer må vi som firma betale moms-frakt-toll-lønn osv, da er det utrolig forsmedelig at noen tar seg friheten til å omgå alle disse pålagte kostnader.
Vi syntes det er merkelig at slik handel skal skal få florere fritt i vårt lille miljø i så stor skala det tydeligvis gjør.
Ellers har jo klubben mange flotte leverandører/firmaer som tilbyr sine tjenester/varer på riktig måte.
Med vennlig hilsen
Speedparts Norway
Mange av de som har henvendt seg til meg har etterspurt programmer som ikke klubbens trimleverandører i utgangspunktet har kunnet tilby har jeg intrykk av, bla løsninger med TD04 turboen, "open SID" , biopower, steg1/2 eller steg 3/4, om man kan kalle det det, 180hk-205hk i en 2,0t motor. Ikke alle ønsker å stresse turboen med 70hk ekstra i en 150hk motor, noe som desverre altfor ofte fører til en tidlig død for turboen. Jeg har ofte advart folk, i forsiktige ordelag, som har henvendt seg mot et sk "steg1" nettopp av denne grunn, men noen vil jo ha det.
Vedr. moms, så er det jo ikke moms på brukte varer, og jeg vil presisere at jeg ved en ev. "omprogrammering" faktisk setter inn en annen, brukt T7 boks i en ev kundes bil, men jeg beholder også orginalboksen som en del av handelen. Så det er utvilsomt salg av en brukt ECU det er snakk om.
Jeg har forståelse for reaksjonen som blir fremført av Bengt/ Speedparts Norway, men faktum er at jeg har nok ikke solgt så mange "trimkit" totalt. Det er svært få som er aktive her på forumet jeg har solgt til, 1 eller 2. Etter sommerferien har jeg hatt 2 henvendelser, fra kunder som har spesielle ønsker, som ikke finnes hos de ordinære leverandørene. Så om salget av disse produktene har vært nedadgående hos Speeedparts er det nok andre faktorer som spiller inn, f.eks nedgangstider generellt.
Rent generellt, så er jo salg av trimprogram el økonomisk gullgruve, om kundene er mange nok. Det tar jo kun 2-3minutter å programmere en ECU, så timesbetalingen er jo god, om man ser bort ifra utviklingskostnadene. Disse er jo også svært lave hos noen leverandører, der piratkopiering desverre er like utbredt som hos menigmann som laster ned film,mp3 osv fra nettet.
Jeg personlig har nok hatt en større fortjeneste på å selge renoverte/forsterkede girkasser til og900/99 opp igjennom årene, men dette er vel kanskje ikke interessant i dette tilfelle. Jeg mener og tror at denne "hjemmebrenningen"av T7 ECU som jeg mf. driver med ikke er en reell konkurrent til de store trimleverandørene, av den grunn at disse burde kunne tilby et mer helhetlig konsept for trim, og at det jeg personlig driver med er fortrinnsvis rettet mot et annet marked, de som vil ha en noe mer moderat effektøkning, uten å stresse div motorkomponenter til sine yttergrenser.
Jeg tror Speedparts Norway legger for stor vekt på betydningen av denne handelen av hjemmebrent via kjøp/salg annonser på forumet, da man som seriøst firma har / bør ha mye mer å tilby enn kun en omprogrammering av en ECU enhet. Og det faktum at responsen har ikke vært overveldende, spesiellt ikke fra klubbens medlemmer. Hovedtyngden er ett annet marked enn de som vil ha "steg1" trim, og jeg håper og tror at dette ikke vil ha noen innvirkning på miljøet i klubben på noen måte.
Om klubbens styre / moderatorer skulle ønske det, så kan jeg gjerne fjerne disse annonsene (både gir og ECU annonsen) fra kjøp/salg sidene i forumet, og ikke gjøre disse tjenestene tiljengelige for klubbens medlemmer.