Bytte eller beholde?
Moderator: Moderatorer
-
- Navn: Geir Gulbrandsen
- Bil: 20005 Saab 95 2,3T Vector
- Sted: Lillestrøm
Bytte eller beholde?
Hei
Er for tiden litt i et selvforskylt dilemma. har en 2005 mod saab 9-5 Vector 2,3T sedan som har gått ca 160' km.
Bilen er helt original og rimelig greit utstyrt. Dilemma er som følger. Beholde bilen og oppgradere, eller legge en god slump
imellom og bytte til en 05 (eller noe) 9-3 Aero.
Oppgraderingene jeg tenker på er i første omgang komplett sett med Eibach/Bilstein, powerflex foringer bak, og evt
BSR (som vi ikke kan skrive om her ) samt oppgraderinger på sommerdekkfronten.....
Om det er noen som har hatt samme dilemma eller kanskje har samme dilemma, hadde det vært flott med synspunkter.
//Geir
Er for tiden litt i et selvforskylt dilemma. har en 2005 mod saab 9-5 Vector 2,3T sedan som har gått ca 160' km.
Bilen er helt original og rimelig greit utstyrt. Dilemma er som følger. Beholde bilen og oppgradere, eller legge en god slump
imellom og bytte til en 05 (eller noe) 9-3 Aero.
Oppgraderingene jeg tenker på er i første omgang komplett sett med Eibach/Bilstein, powerflex foringer bak, og evt
BSR (som vi ikke kan skrive om her ) samt oppgraderinger på sommerdekkfronten.....
Om det er noen som har hatt samme dilemma eller kanskje har samme dilemma, hadde det vært flott med synspunkter.
//Geir
- Stalfa
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
Re: Bytte eller beholde?
Dersom man ser bort fra pengene, så må du vurdere hva du skal bruke bilen til.
Skal du ha den kun til morsom bruk så ville jeg ha gått for en 9-3. Om du har behov for ekstra plass og skal bruke bilen mye til langkjøring ville jeg ha beholdt 9-5'en, da jeg har mistanke om at 9-5'en er bedre på langkjøring.
Skal du ha den kun til morsom bruk så ville jeg ha gått for en 9-3. Om du har behov for ekstra plass og skal bruke bilen mye til langkjøring ville jeg ha beholdt 9-5'en, da jeg har mistanke om at 9-5'en er bedre på langkjøring.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Det koster penger å bytte bil, og for de pengene kan du gjøre mye moro ut av 9-5en. Sleng på SAS krengestag på oppgraderingslista (gjør en vanvittig forskjell), så føles 9-5en lettere og mindre med en gang.
Samt kanskje litt mer på motorfronten enn et steg 1, f eks eksos, annen turbo, annen intercooler og smidde stempel. Mer detaljert om trimminga hører som du skriver ikke hjemme i denne delen av forumet, jeg kommer bare med gode, generelle eksempler. Gjerne også en Quaife diffbrems dersom du har manuelt gir, og kanskje bremser fra Aero? Da har du en meget brukbar 9-5!
Men som Stalfa skriver, det kommer helt an på hvilke forventninger du har og hva du skal bruke bilen til.
Samt kanskje litt mer på motorfronten enn et steg 1, f eks eksos, annen turbo, annen intercooler og smidde stempel. Mer detaljert om trimminga hører som du skriver ikke hjemme i denne delen av forumet, jeg kommer bare med gode, generelle eksempler. Gjerne også en Quaife diffbrems dersom du har manuelt gir, og kanskje bremser fra Aero? Da har du en meget brukbar 9-5!
Men som Stalfa skriver, det kommer helt an på hvilke forventninger du har og hva du skal bruke bilen til.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Hei og takk for svar.
jeg har forsåvidt en "morobil" så denne skal brukes hovedsakelig som hverdagsbil. Kjører ca 25 til 30' km pr år, mye langkjøring.
Det som står øverst på ønskelista er mer kjørefølelse. Som den fremstår i dag så er det litt som å kjøre båt.
Med svarene jeg fikk kommer det også opp et par spørsmål.
@Ingvar: SAS Stag, får man tak i hvor?
og
jeg har den 2,3 literen med 220 hk originalt, den har 308 mm ventilerte skiver foran, og usikker på bremse størrelse bak, er ikke det samme bremser som AERO?
///Geir
jeg har forsåvidt en "morobil" så denne skal brukes hovedsakelig som hverdagsbil. Kjører ca 25 til 30' km pr år, mye langkjøring.
Det som står øverst på ønskelista er mer kjørefølelse. Som den fremstår i dag så er det litt som å kjøre båt.
og
jeg har den 2,3 literen med 220 hk originalt, den har 308 mm ventilerte skiver foran, og usikker på bremse størrelse bak, er ikke det samme bremser som AERO?
///Geir
- Andrew N1328
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1328
- Navn: Andrew
- Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Lurer på om det har vært en liten "hirsch-nisse" inni bilen din, for 2.3t'en(2005 mod) kom i 185HK og 260HK versjonschulb1 skrev:Hei og takk for svar.
og
///Geir
Et søk fant denne siden for å handle SAS Stag:
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=3849
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson
http://www.garaget.org/?car=101291
-
he he he jeg hadde vel tatt imot en Hirch nisse med glade hurra tilrop. Dette er en 2.3T med stor T, som skal være 220 hk versjonen.(her er jeg imidlertid på litt tynn is) og den større skiver enn den 2 liter vectoren jeg hadde før
ps! takk for linken
//Geir
ps! takk for linken
//Geir
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Stemmer det, en fikk 2.3T med 220hkschulb1 skrev:he he he jeg hadde vel tatt imot en Hirch nisse med glade hurra tilrop. Dette er en 2.3T med stor T, som skal være 220 hk versjonen.(her er jeg imidlertid på litt tynn is) og den større skiver enn den 2 liter vectoren jeg hadde før
Og ja, du har "Aero-bremser" framme og bak, sosant bilen din er av årsmodell 2005.
Denne konfigurasjonen fikk en kun på M05. På M04 og M06-> 2.3T (220hk) er det Aerobremser framme og "standard" bak.
Noterbart er også at på M07-> 2.3t BioPower fikk en også denne bremsekonfigen med Aero framme og standard bak.
Av oversikta mi kjem også fram noko snodig som kan være verdt å tenke på ved import av M05. På US-bilar hadde en 2.3T heilt vanlige bremser, like med 2.0t og 2.3t. Aero hadde Aerobremser framme og standard bak. 2.3T (220hk) bilar selde forøvrig i EU og UK hadde også denne konbinasjonen med Aero framme og standard bak. Medan andre marked (Norge og Sverige er til opplysning egne marked) hadde Aero-oppsett på bremsene på M05 2.3T 220.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
SAS-stagene får du hos bl a www.partsforsaabs.com
gjør store ting for nettopp kjørefølelsen. Skal du ha denne som hverdagsbil å kjøre langt med, og samtidig kose deg i svinger, så har du samme behov som meg. Hiv inn SAS-stagene, bytt støtdempere og behold fjærene. Og monter absolutt powerflexforingene som du har tenkt.
gjør store ting for nettopp kjørefølelsen. Skal du ha denne som hverdagsbil å kjøre langt med, og samtidig kose deg i svinger, så har du samme behov som meg. Hiv inn SAS-stagene, bytt støtdempere og behold fjærene. Og monter absolutt powerflexforingene som du har tenkt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
- Andrew N1328
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1328
- Navn: Andrew
- Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Lærte jeg noe nytt i dag ogsåHjelle, N6 skrev: Stemmer det, en fikk 2.3T med 220hk
Og ja, du har "Aero-bremser" framme og bak, sosant bilen din er av årsmodell 2005.
Denne konfigurasjonen fikk en kun på M05. På M04 og M06-> 2.3T (220hk) er det Aerobremser framme og "standard" bak.
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Ingvar har rett i at man kan få en 9-5 til å bli mye morsommere å kjøre men når det er sagt så har jo han tatt den myyyye lenger ut med bilen sin enn det "normale" folk gjør (vet jeg ikke er den rette til å rope høyt om det )
Alikevel så føler jeg tross alt at man ikke helt skal glemme hvor gammel den er, 9-3SS er en klart mer moderne bil.
Før du tar avgjørelsen så ville jeg ha prøvekjørt en 9-3, da vet man i allefall litt mere om hva som skiller dem.
Alikevel så føler jeg tross alt at man ikke helt skal glemme hvor gammel den er, 9-3SS er en klart mer moderne bil.
Før du tar avgjørelsen så ville jeg ha prøvekjørt en 9-3, da vet man i allefall litt mere om hva som skiller dem.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Stalfa
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
Dersom du har en morrobil, så ville jeg ha beholdt 9-5'en som lang-kruser og heller gjort grep for å gjøre den mer slik du vil ha den.
OT:Hvilken morrobil er det 9-5'en konkurrer mot?
OT:Hvilken morrobil er det 9-5'en konkurrer mot?
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
-
takker for alle svar, dette er god informasjon å ta med seg videre.
@ Tor: jeg har prøvekjørt en 93SS 150 hk. og bilen er virker veldig "tight" i forhold til min egen (skulle vel kanskje bare mangle) men jeg synes den blir trang i baksetet og, hvordan skal jeg si det? litt mye plastikk i dashbord osv... ikke den samme følelsen i coupeen. Skal imidlertid ut å se på denne:
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=26721476
bare tiden strekker til.
Når det er sagt, liker jeg 9-5'en min veldig godt!!!
@Stalfa: morobilen er en 1995 Porsche 993 C4 men de to bilene konkurerer ikke særlig mye....
@Ingvar. takk for link. er det mye jobb å bytte til SAS Stagene? og er det evt noe som kan gjøres i etterkant?
//Geir
@ Tor: jeg har prøvekjørt en 93SS 150 hk. og bilen er virker veldig "tight" i forhold til min egen (skulle vel kanskje bare mangle) men jeg synes den blir trang i baksetet og, hvordan skal jeg si det? litt mye plastikk i dashbord osv... ikke den samme følelsen i coupeen. Skal imidlertid ut å se på denne:
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=26721476
bare tiden strekker til.
Når det er sagt, liker jeg 9-5'en min veldig godt!!!
@Stalfa: morobilen er en 1995 Porsche 993 C4 men de to bilene konkurerer ikke særlig mye....
@Ingvar. takk for link. er det mye jobb å bytte til SAS Stagene? og er det evt noe som kan gjøres i etterkant?
//Geir
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Hadde foressten noko av den same problemstillinga som deg når eg skulle bytte sist.
Vurderte en nyare 9-3 Aero, men longturegenskapane vart vurdert for dårlig (kjenner det i låra etter 4-5 timar), samt at eg ikkje likar førarmiljøet i 9-3. Synd, for det er en kanonbil på alle måtar, som køyrer bra og ser bra ut, spesiellt etter faceliften. Valget mitt fall på en nyare 9-5 enn den eg hadde før, noko eg hittil er godt fornøgd med. Eg hadde nok gått for å koste på den bilen du allereie har.
Vurderte en nyare 9-3 Aero, men longturegenskapane vart vurdert for dårlig (kjenner det i låra etter 4-5 timar), samt at eg ikkje likar førarmiljøet i 9-3. Synd, for det er en kanonbil på alle måtar, som køyrer bra og ser bra ut, spesiellt etter faceliften. Valget mitt fall på en nyare 9-5 enn den eg hadde før, noko eg hittil er godt fornøgd med. Eg hadde nok gått for å koste på den bilen du allereie har.
-
Hei igjen alle sammen
først vil jeg bare takke for bra innspill.
Jeg har bestemt meg for å prøve den 93'en jeg linket til, men det ser ut som det blir å koste på den jeg har og beholde den
en stund til Bilen har i skrivende stund gått 162' km. dersom det er noen som har noen tips om øvrige modifikasjoner kom gjerne med de
//Geir
Jeg har bestemt meg for å prøve den 93'en jeg linket til, men det ser ut som det blir å koste på den jeg har og beholde den
en stund til Bilen har i skrivende stund gått 162' km. dersom det er noen som har noen tips om øvrige modifikasjoner kom gjerne med de
//Geir
-
- Overload!!!
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Du har jo aero hw i bilen, så det er jo sånn sett bare å få montert et aero program. Ellers er vel det meste nevnt i tråden om chassieoppgraderingerschulb1 skrev:Hei igjen alle sammen
//Geir
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.