gåen toppakning? (9-3 ltt)
Moderator: Moderatorer
gåen toppakning? (9-3 ltt)
Har hatt trøbbel med kjøleveskenivået på vår/høst, dvs: Får fill coolant fluid når jeg starter bilen på morgen, det jeg gjorde da var å skru opp lokket på ekspansjonstanken så steg nivået til "cold" nivået. Det skjedde sirka vær dag i sept/okt og i april/mai( ved utetempraturer på ca 5 til -10 grader), når det var varmere eller kallere enn dette så skjedde det aldri.
Men forige uke så fikk jeg opp fill coolant fluid mens jeg kjørte, så jeg stoppa i nærmeste avkjøring, slo AV motorn, gikk frem og sjekket nivået, var litt igjen i bunnen av ekspansjonstanken, så jeg fylte på litt kjølevæske (ca rett over sensoren). Kjørte så videre, så etter ca 10 km så fikk jeg det samme igjen, så kjørte ut på nytt, åpnet pansre men denne gangen var det bløtt på toppen av ekspansjonstanken, kjentes ut som glykol(klisjete og glatt) denne gangen så åpnet jeg ekspansjonstanken mens motor var PÅ, da steg nivået i tanken til rett under lokket dvs veldig full.
Det jeg lurer på er hva er feil? Tenkte selv toppakninga må være gåen, men har ikkje sett noe røyk, bruker ikke kjøleveske, da nivået går tilbake til normal vis man slipper ut trykket mens motorn går. Og jeg syntes at 13600 kr for skifting av toppakning og planing av topp var dyrt vis det ikkje er det som er feilen. Så er det noen som har en ide om hva det kan være?
Men forige uke så fikk jeg opp fill coolant fluid mens jeg kjørte, så jeg stoppa i nærmeste avkjøring, slo AV motorn, gikk frem og sjekket nivået, var litt igjen i bunnen av ekspansjonstanken, så jeg fylte på litt kjølevæske (ca rett over sensoren). Kjørte så videre, så etter ca 10 km så fikk jeg det samme igjen, så kjørte ut på nytt, åpnet pansre men denne gangen var det bløtt på toppen av ekspansjonstanken, kjentes ut som glykol(klisjete og glatt) denne gangen så åpnet jeg ekspansjonstanken mens motor var PÅ, da steg nivået i tanken til rett under lokket dvs veldig full.
Det jeg lurer på er hva er feil? Tenkte selv toppakninga må være gåen, men har ikkje sett noe røyk, bruker ikke kjøleveske, da nivået går tilbake til normal vis man slipper ut trykket mens motorn går. Og jeg syntes at 13600 kr for skifting av toppakning og planing av topp var dyrt vis det ikkje er det som er feilen. Så er det noen som har en ide om hva det kan være?
- Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
Re: gåen toppakning? (9-3 ltt)
Hvordan er olja på bilen? Brun/svart eller grå?
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
den er brun/svart
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Luft i systemet?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Det kan trykkes forbrenningstrykk ut i kjølesystemet uten at det kommer vann i olja. Hvis trykket i ekspansjonstanken blir fryktelig høyt, kan du prøve å bytte lokk på tanken. Hjelper ikke det, så er det ikke mange alternativene igjen (hvis du ikke har lekkasje noe sted). Prisen du har fått for toppakningsbytte er for høy, sjekk flere steder, men husk at ikke alle verksteder er like gode. Har sett skrekkeksempel etter toppakningsbytte hos en av de store kjedene som tar alle merker her i byen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
13*** var for skifting av pakning, planing, olje, frostveske, filter hos nordicmotor, de skal være ganske gode på motor generelt. Auto Nord as som forhandler saab i tromsø skulle ha 9600 for jobben(kun bytte av toppakning), men da var ikke olje, filter osv medregna.
Har ikke peiling på hva som er "normal" pris for det her. Men han jeg snakket med hos Auto Nord syntes det var merkeligt at den ikke brukte frostvæske vis det var toppakningen som var gåen. Men skal ta og sjekke lokket på ekspansjonstanken når jeg kommer hjem fra jobb på onsdag.
Har ikke peiling på hva som er "normal" pris for det her. Men han jeg snakket med hos Auto Nord syntes det var merkeligt at den ikke brukte frostvæske vis det var toppakningen som var gåen. Men skal ta og sjekke lokket på ekspansjonstanken når jeg kommer hjem fra jobb på onsdag.
Så vis det ikkje var feil med lokket, så var det bare å få bytta pakkning, etc?
- Edward N812
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Jeg ville starta med en kompresjonstest..
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
- Grunnladetrykk
- Navn: Terje Plassen
- Bil: 9-5 98mod. 2.0t Steg 1+++
- Sted: Gjøvik
vil ikke anbefale å skru opp kjøleveske-lokket når motor er varm..vannpumpa får gjennomgå av trykket. Du kan også prøve med å tappe motoren for kjøleveske når den er kald, for så å fylle på rett mengde kjøleveske i henhold til instruksjonsboka di.
Får du da samme feilen, så lekker det et sted / bruker kjøleveske og må på service.
Får du da samme feilen, så lekker det et sted / bruker kjøleveske og må på service.
Skifta kjølevæske, og til nå ser alt helt greit ut, men ***** kor trangt det sku være for å komme seg til avtappingsventilen, eller slangeklemma i nedre enden av radiatoren. Skrudde av plastdekselene på undersiden i håp om at det skulle gjøre det enklere....
men det gjorde det ikke. Men fant ut en annen ting mens jeg var under der. I området rundt oljefiltre så var det veldig mye oljesøl, ser ut til å komme ovenifra, klarte ikke å se fra hvor, så det blir vell en motorvask snart. Men noen ide om hva det kan være?
Så litt on topic again: Kan det bare ha vært dårli kjølevæske? synes det høres merkeligt ut. Og takk for svarene til nå
men det gjorde det ikke. Men fant ut en annen ting mens jeg var under der. I området rundt oljefiltre så var det veldig mye oljesøl, ser ut til å komme ovenifra, klarte ikke å se fra hvor, så det blir vell en motorvask snart. Men noen ide om hva det kan være?
Så litt on topic again: Kan det bare ha vært dårli kjølevæske? synes det høres merkeligt ut. Og takk for svarene til nå
Hei
Har akkurat samme problem med samme modell. Fikk mekonomen til å se på problemet, samtidig med at de fikset noe annet småtteri. De kunne ikke finne noe feil.
Men: Det forsvinner kjølevæske. Hvor tar denne veien? Andre ganger renner kjølevæska pent ned i koppen sin, og stiger til riktig nivå.
Har trådstarter funnet ut noe mere?
Har akkurat samme problem med samme modell. Fikk mekonomen til å se på problemet, samtidig med at de fikset noe annet småtteri. De kunne ikke finne noe feil.
Men: Det forsvinner kjølevæske. Hvor tar denne veien? Andre ganger renner kjølevæska pent ned i koppen sin, og stiger til riktig nivå.
Har trådstarter funnet ut noe mere?
"quits my thirst with gasoline"
Ikke annet enn at det ser ut til å være iorden etter at jeg skiftet kjølevæsk, har ikkje kjørt så langt med den enda at jeg er sikker på at problemet er borte.