Fremdeles feil turbotrykk....
Moderator: Moderatorer
- xeonze
- Grunnladetrykk
- Bil: Saab 9000 2.0T, Steg 2
- Sted: Bergen
Re: Fremdeles feil turbotrykk....
Såvidt meg forstått, så kan altså feilt turbotrykk og nykking skyldes ganske mange faktorer, så dette blir ikke lett, uten å tyne lommeboka.
Av forslag så langt er det kommet frem(mulige feil som enda ikke er eliminert) bensinpumpe,tennplugger,APC ventil, (Lambdasonde?),tennkassett.
Turbo er altså nettopp byttet, etter at en saabkyndig hadde tatt en titt på den ,og mente den ikke ladet nok pga en feil inni denne (et lokk eller noe som var defekt, vanlig feil) dette kunne nok muligens stemme, siden den ikke ladet noe serlig mer med eller uten slangen koplet tll wastegate(fritt ladetrykk).Han hadde prøvd å justere opp korrekt ladetrykk på wastegate, men dette var svært ustabilt, og trykket kunne falle drastisk plutselig. Men i mitt tilfelle virker det som det er flere ting som ikke er som det skal.
En annen løsning kan vel også være feil i software, om det forekommer at denne slår seg vrang.
Av forslag så langt er det kommet frem(mulige feil som enda ikke er eliminert) bensinpumpe,tennplugger,APC ventil, (Lambdasonde?),tennkassett.
Turbo er altså nettopp byttet, etter at en saabkyndig hadde tatt en titt på den ,og mente den ikke ladet nok pga en feil inni denne (et lokk eller noe som var defekt, vanlig feil) dette kunne nok muligens stemme, siden den ikke ladet noe serlig mer med eller uten slangen koplet tll wastegate(fritt ladetrykk).Han hadde prøvd å justere opp korrekt ladetrykk på wastegate, men dette var svært ustabilt, og trykket kunne falle drastisk plutselig. Men i mitt tilfelle virker det som det er flere ting som ikke er som det skal.
En annen løsning kan vel også være feil i software, om det forekommer at denne slår seg vrang.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Lader den ikke mer dersom du napper slangen til wastegate, selv om du har byttet turbo? Da er det vel ikke så mye som gjenstår, enten har du en ganske kraftig luftlekkasje eller så er avlastningsventilen defekt. Tett avgassystem kan også være en mulighet. Dersom du har flyttet over wastegateklokka til den nye turboen så kan du sjekke denne også. Dersom bensinpumpa leverer veldig lite kan det også være en mulighet, men dette kan du feilsøke med bredbåndslambda. Dårlig lambdasonde skal gi utslag på adapsjon, leses av med Tech2/ISAT. Software, selv om du har Nordic (L)uhr, skal ikke gi feil på denne måten dersom det har fungert tidligere. Napping ved pådrag som følge av mistenninger kan forårsakes av tennkassett eller plugger, men dette merkes på en annen måte enn om ladetrykket reguleres ned eller ikke går opp som det skal, dette bør en erfaren mekaniker merke forskjell på. Jeg går ut ifra at du har korrekt type plugger med korrekt gnistgap, som har blitt byttet etter serviceintervall.
T5 er et temmelig enkelt system å feilsøke på, og dersom det feilsøkes RETT så slipper du å bytte så mye deler unødig.
Grunnladetrykket som er det du justerer ved å justere wastegate skal justeres KORREKT, ikke for å kompensere for lavt makstrykk.
T5 er et temmelig enkelt system å feilsøke på, og dersom det feilsøkes RETT så slipper du å bytte så mye deler unødig.
Grunnladetrykket som er det du justerer ved å justere wastegate skal justeres KORREKT, ikke for å kompensere for lavt makstrykk.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- xeonze
- Grunnladetrykk
Liten misfortåelse kansje, jeg mente at den gamle turboen ikke leverte noe mer med eller uten slange fra apc til wastegate,den nye har jeg ikke prøvd med fritt ladetrykk, men den går jeg utifra at lader fritt. grunnladetrykket er korrekt, i motsetning til den gamle, den viser nå 0.3-0.4.Wastegate klokke er også ny, sammen med turbo.
Mye god info her, setter pris på det. Hadde bestilt time hos bergen bilelektronikk, kan dette har noe for seg? 2 timer feilsøking, 1600 kr.
Ang plugger, tenkte å sjekke dem nå i kveld. Er dette en enkel prosedyre? Skru av de 4 skruene ved tennkasseten, og løsne hele dekselet, så er pluggene på undersiden av denne? Må batteriet koples ut? trenger jeg noe spesiellt verktøy for å få dem på plass igjen?
Når det gjelder hvorhvidt problemene startet, så aner jeg rett å slett ikke. Det er nå i senere tid jeg har gått til anskaffelse av en gradert turbomåler, og lest av trykket. Trykket kan selfølgelig ha avtatt i mitt eierskap, men jeg er noe usikker på om den gikk bedre før. Nå har jeg i tillegg byttet mange deler (clutch, tettet eksoslekkasjer,intercooler) Så det er litt vanskelig å sette opp mot hverandre pr dags dato.
Mye god info her, setter pris på det. Hadde bestilt time hos bergen bilelektronikk, kan dette har noe for seg? 2 timer feilsøking, 1600 kr.
Ang plugger, tenkte å sjekke dem nå i kveld. Er dette en enkel prosedyre? Skru av de 4 skruene ved tennkasseten, og løsne hele dekselet, så er pluggene på undersiden av denne? Må batteriet koples ut? trenger jeg noe spesiellt verktøy for å få dem på plass igjen?
Når det gjelder hvorhvidt problemene startet, så aner jeg rett å slett ikke. Det er nå i senere tid jeg har gått til anskaffelse av en gradert turbomåler, og lest av trykket. Trykket kan selfølgelig ha avtatt i mitt eierskap, men jeg er noe usikker på om den gikk bedre før. Nå har jeg i tillegg byttet mange deler (clutch, tettet eksoslekkasjer,intercooler) Så det er litt vanskelig å sette opp mot hverandre pr dags dato.
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Grunnladetrykket skal være presist og stabilt, om jeg husker rett skal det vel være nøyaktig 0,45. 0,3-0,4 høres ikke nøyaktig nok ut i det hele tatt. Etter bytte av turbo vil ikke nødvendigvis wastegatestaget være riktig justert, så GLT bør justeres etter montering av ny turbo. Før du feilsøker noe annet ville jeg i alle fall vært sikker på at det ikke er noe så enkelt som er feilen. Dra ut pluggen på magnetventilen og kjør deg en tur med gode pådrag i høyt gir, da skal den gå på GLT og du får god tid til å lese av trykket.
Hva feilsøking angår tror jeg du gjør deg selv en tjeneste ved å heller la Scanauto ta jobben. Ikke at jeg har noe imot mine naboer hos Bergen Bilelektronikk, men Scanauto har generelt ekstremt god peiling på Saab og kan sansynligvis foreta en mer grundig feilsøking.
Stemmer at det bare er å demontere de 4 skruene på tennkassetten samt dra ut pluggen i enden på denne, så kommer du til tennpluggene. Bilen din vil som kanskje andre allerede har nevnt kun godta NGK BCPR7ES11. "Tilsvarende" plugger fra andre leverandører holder ikke, samme hva de sier de som selger dem. Det beste vil være å sette inn 4 nye plugger, så er du helt sikker på at dette er eliminert. Batteriet trenger ikke kobles fra, men tenning må være av. Du trenger en 16mm langpipe med forlenger for å skru ut pluggene, vanlig pipe/fastnøkkel når ikke ned i hullet.
Hva feilsøking angår tror jeg du gjør deg selv en tjeneste ved å heller la Scanauto ta jobben. Ikke at jeg har noe imot mine naboer hos Bergen Bilelektronikk, men Scanauto har generelt ekstremt god peiling på Saab og kan sansynligvis foreta en mer grundig feilsøking.
Stemmer at det bare er å demontere de 4 skruene på tennkassetten samt dra ut pluggen i enden på denne, så kommer du til tennpluggene. Bilen din vil som kanskje andre allerede har nevnt kun godta NGK BCPR7ES11. "Tilsvarende" plugger fra andre leverandører holder ikke, samme hva de sier de som selger dem. Det beste vil være å sette inn 4 nye plugger, så er du helt sikker på at dette er eliminert. Batteriet trenger ikke kobles fra, men tenning må være av. Du trenger en 16mm langpipe med forlenger for å skru ut pluggene, vanlig pipe/fastnøkkel når ikke ned i hullet.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Ingvar N629
- MAX BOOST
Pluggene skal dras til med 28 Nm...
- xeonze
- Grunnladetrykk
Ok, da har jeg nettopp vært ute å demontert pluggene, rengjort dem og satt dem tilbake. En del sot på dem,så fikk vekk dette.
MEN, leste av navnet som stod på disse pluggene, nemlig Denso q20pr-u11. Stemmer dette da?
Uansett, om det er feil type plugg, kan det umulig ha noe å si for ladetrykket?
MEN, leste av navnet som stod på disse pluggene, nemlig Denso q20pr-u11. Stemmer dette da?
Uansett, om det er feil type plugg, kan det umulig ha noe å si for ladetrykket?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
Kan nok det gitt, pluggene på disse bilene brukes til mye mer enn å gi gnist, det er ikke en traktor a la Volvo 240 turbo du har. De brukes bl a til å lese av tenningsbank og feiltenning, denne informasjonen brukes av styresystemet ditt, og feil type plugger kan ødelegge tennkassetten. BYTT!
- xeonze
- Grunnladetrykk
For en lettelse, da er kansje dette en mulighet. Kan du være snill å gi meg det korrekte navnet på pluggene som er for min type bil? Går utifra du har den infoen du trenger ang type bil jeg har
- Ingvar N629
- MAX BOOST
Som det nevnes over her, NGK BCPR ES-11. Får du ikke tak i -11 så kjøp NGK BCPRES og juster gnistgapet til 1,1 mm med bladmål.
- xeonze
- Grunnladetrykk
Han over skriver BCPR7ES11, 7 tallet uteblir i ditt forslag, nå er jeg veldig prikete her altså
Men jeg skal få tak i disse ASAP.
Men jeg skal få tak i disse ASAP.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
7 er korrekt, dette er varmeverdien. BCPR7ES-11
- xeonze
- Grunnladetrykk
Bestilte nye plugger fra Bilextra, utifra reg.nr, og da fikk dem levert nøyaktig samme plugger som jeg hadde fra før, nemlig Denso sine. Dama i butikken mente disse var samme som NGK sine, så jeg er litt i stuss på om det har noe for seg å bytte!
Så en oversikt hvor det stod ngk sine, og denso var liksom paralellen til disse, altså tilsvarende. Tydeligvis Denso sine som er preferert. Hva sier dere? Hun i butikken mente altså at merke ikke hadde noe å si.
Så en oversikt hvor det stod ngk sine, og denso var liksom paralellen til disse, altså tilsvarende. Tydeligvis Denso sine som er preferert. Hva sier dere? Hun i butikken mente altså at merke ikke hadde noe å si.
- Freakshow N1674
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N1674
- Navn: Thomas
- Sted: Trondheim
-Mitsubishi Lancer Evo 8
-
-
- Freakshow N1674
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N1674
- Navn: Thomas
- Sted: Trondheim
Ganske sikkert lagervare om du ringer Bent på SP Norway imorgen eller nærmere leverandør. Som flere har nevnt ville jeg gått for disse uansett hva dama i kassa på Bilextra sa.
-Mitsubishi Lancer Evo 8
-
-
- xeonze
- Grunnladetrykk
Jepp, etter litt om å men, fikk jeg bestilt disse i stede, dem måtte bestille fra en annen leverandør