Hei alle sammen.
Er helt ny her på forumet, da jeg skal kjøpe min først Saab. Skal se på en 1998 Saab 9-3 2.0 Turbo. Dette er versjonen med 185 hk.
Har noen kjente som kjører Saab, og de er veldig fornøyd. Jeg har fått en del tips av de på hva jeg skal se etter på bilen av eventuelle feil når jeg drar for å se på den og det er følgende:
Sjekke oljenivået og at det er riktig farge på oljen.
Sjekke at kjølevesken har riktig farge og ikke er blandet med eksos o.l.
Høre etter ulyder fra motor (turbo) Hvordan høres en dårlig ut?
Sjekke fargen på eksos, at det er normal mengde og farge på den.
Sjekke at motoren generelt ser tørr og fin ut og at den ikke svetter/lekker noe olje.
Har veldig lite lyst å kjøpe en Saab der noe skulle være galt, så det hadde vært kjempefint om dere her inne som har mye kunnskap om dette kunne hjulpet meg med andre ting som er kjente feil osv på denne bilen? Har hørt noe om veivhusventilasjon og problemer med smøring av motoren, men vet ikke om dette gjelder for denne modellen? Dette er altså 98 modellen 2.0 med 185 hk. Bilen har også fullt servicehefte.
Legger også ved en link til annonsen hvis dere kunne tatt en titt på den for meg. http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=30986428
På forhånd tusen takk for hjelpen.
Mvh Aleksander.
Saab 9-3 1998 - Første bil
Moderator: Moderatorer
- Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
Re: Saab 9-3 1998 - Første bil
Du kan og se etter:
-Rust på fjærbein framme.
-Lekkasje i bagasjerom, spesielt rundt baklykter.
-Rust fremme i bakre hjulbuer.
-Pikselfeil i SID (kjørekomputer) og eventuelt display på AC panelet.
-Foringer i fremre bærearmer (se etter om framdekka er slitt på innsidene)
Dette er erfaringer jeg har gjort meg etter å hatt lignende bil selv og i familie. Ellers syns jeg dette er gode biler som kan gå langt om det er blitt skikkelig vedlikeholdt!
-Rust på fjærbein framme.
-Lekkasje i bagasjerom, spesielt rundt baklykter.
-Rust fremme i bakre hjulbuer.
-Pikselfeil i SID (kjørekomputer) og eventuelt display på AC panelet.
-Foringer i fremre bærearmer (se etter om framdekka er slitt på innsidene)
Dette er erfaringer jeg har gjort meg etter å hatt lignende bil selv og i familie. Ellers syns jeg dette er gode biler som kan gå langt om det er blitt skikkelig vedlikeholdt!
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Den motoren har ikke smøreproblem. Med godt vedlikehold så går disse "evig".
Modellen har en dårlig konstruert forstilling, sjekk at kuler og ledd det er i orden, samt som det skrives over her, rust i fjærbein. Nye er dyre!
Modellen har en dårlig konstruert forstilling, sjekk at kuler og ledd det er i orden, samt som det skrives over her, rust i fjærbein. Nye er dyre!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Ulyd i turbo er vanskelig og beskrive, men den skriker/ ryker blått ved pådrag etter girskifte f.eks. Hvis du vet hvordan er turbo i god stand høres ut så er det ikke så veldig vanskelig og høre om den er i orden eller ikke når du prøvekjører den. Du kan også ta av innsugrøret og kjenne etter slakke i akslingen. Bittelitt opp-ned går bra, men inn-ut skal det ikke være noen slakke.
En T5 motor som er helt tørr og fin utvendig er skjelden vare, men det er stor forskjell på gammel møkk og fersk olje utvendig på blokka og toppen.
En T5 motor som er helt tørr og fin utvendig er skjelden vare, men det er stor forskjell på gammel møkk og fersk olje utvendig på blokka og toppen.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI