Årets dekkskift på nybilen (saab 9-5 2.3 aero 94-mod) bød på en ubehagelig overraskelse: Det var klin hakke umulig å få vinterhjulene skrudd skikkelig fast. Mellom anleggsflate for felg og nav var det minimum 1.5 millimeters klaring (målt med 1.5 mm knivblad). Jeg har ikke all verdens mekaniske kunnskaper, men det virker som en svært dårlig idé at det er klaring mellom felg og nav. Jeg grøsser når jeg tenker på hvilke krefter som da skal tas opp av hjulboltene....
Årsaken er at det stikker noe ut av navet som ikke passer inn i hullet i senter av felgen. Det som stikker ut vil jeg kalle en rørstump, litt under 2 tommer i diameter (øyemål) og cirka like lang. Den skal inn i et konisk hull på felgen. Null problem på sommerhjulene, men altså håpløst på vinterhjulene.
Senterhullet i sommerhjul-felgen er minimum 5 mm større enn vinterhjul-felgen. Ettersom hullene er koniske er det ikke bare-bare å få tatt presise mål der det butter i mot, i hvert fall ikke med den tiden jeg hadde tilgjengelig der og da. .
For mitt utrente øye ser vinterhjulet ut som en helt vanlig SAAB 5-ekers felg. SAAB-merket i senter av felgen betyr vel neppe all verden - det er verdens enkleste sak å sette inn et nytt merke med samme diameter og fjærløsning. Uansett, jeg er ingen felgekspert og klarer ikke se noe som tyder på at det IKKE er en orginal SAABfelg. Rent bortsett fra at den ikke passer, selvfølgelig.
En kilde jeg ikke fester 100% lit til har fortalt meg at det skal være en mellomleggsskive i plastikk til disse hjulene. Kjenner dere til noe slikt? Mellomleggsskiver til hjulskift er totalt ukjent for meg, i hvert fall.
Er det noen felgeksperter som kan bringe klarhet i saken?
9-5 og felger som NESTEN passer
Moderator: Moderatorer
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: 9-5 og felger som NESTEN passer
På en originalfelg er det ingen mellomlegg, so du har nok en uoriginal felg. På ettermarkedsfelgar er det vel vanlig å ha sokalla navringar som skal sørge for kontakt med navet. Ville ikkje ha brukt felgane før du får taki slike som passar felgen din.
-
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: 506
- Navn: Eimund Lunde
- Bil: 96, 97, 99, 900, 9-3, 9-5
- Sted: Sandnes
Er vel ikke en sentreringsring som hører til sommerfelgen som henger igjen på navet da?
Bilde av felg og nav hadde nok hjulpet for diagnose
Bilde av felg og nav hadde nok hjulpet for diagnose
Mvh
Eimund
Eimund
Har bilde av nav, men ikke av felg.
Er det den rosa ringen som du mener kan være sentreringsring for sommerfelgen?
Jeg mener bestemt at hullet i felgen er konisk, og akkurat litt for trangt.
Etter å ha dratt til samtlige hjulbolter sånn passelig pelte jeg av koppen med SAABmerket og tittet inn i det koniske sentreringshullet. Det så absolutt ut som om det var kontakt mellom felg og tuppen sentrerings-rørstump.
Anstrengelsene mine medførte også slitasjemerker på tuppen av sentreringsrørstumpen (på bildet ser man noen blanke flekker på tuppen hvis man ser godt etter) - men det kan man vel få uansett fordi felgen kan gnure ganske godt på denne tuppen når man baler med å få satt hulet i riktig posisjon for å skru i boltene.
Må innrømme at det står en vinkelsliper og frister meg i kjelleren... burde være en smal sak å høvle vekk et par mm av sentrerings-rørstumpen. Men dette er en i overkant brutal løsning på et problem som burde løses langt mer elegant.
Er det den rosa ringen som du mener kan være sentreringsring for sommerfelgen?
Jeg mener bestemt at hullet i felgen er konisk, og akkurat litt for trangt.
Etter å ha dratt til samtlige hjulbolter sånn passelig pelte jeg av koppen med SAABmerket og tittet inn i det koniske sentreringshullet. Det så absolutt ut som om det var kontakt mellom felg og tuppen sentrerings-rørstump.
Anstrengelsene mine medførte også slitasjemerker på tuppen av sentreringsrørstumpen (på bildet ser man noen blanke flekker på tuppen hvis man ser godt etter) - men det kan man vel få uansett fordi felgen kan gnure ganske godt på denne tuppen når man baler med å få satt hulet i riktig posisjon for å skru i boltene.
Må innrømme at det står en vinkelsliper og frister meg i kjelleren... burde være en smal sak å høvle vekk et par mm av sentrerings-rørstumpen. Men dette er en i overkant brutal løsning på et problem som burde løses langt mer elegant.
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Ta av den rosa sentreringsringen som sitter der du, så går det nok litt lettere.
OG FOR GUDS SKYLD IKKE RØR NOE PÅ NAVET MED VINKELSLIPEREN!!!!!! Et nav skal passe sammen med felgen med tidels millimeter nøyaktighet, blir det slakk der så risikerer du at boltene skrur seg ut eller knekker tvers av og hjulet faller av.
OG FOR GUDS SKYLD IKKE RØR NOE PÅ NAVET MED VINKELSLIPEREN!!!!!! Et nav skal passe sammen med felgen med tidels millimeter nøyaktighet, blir det slakk der så risikerer du at boltene skrur seg ut eller knekker tvers av og hjulet faller av.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Ser du etter på sommerhjula, så ser du nok at du må kjøpe en ny senterring til våren!EdHunter N815 skrev:Ta av den rosa sentreringsringen som sitter der du, så går det nok litt lettere.
Originalfelg mot originalnav passer, uten bruk av vinkelsliper!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Takk - og det med vinkelsliper var nok mest ment på fleip ...
Denne meldingen er slettet av moderatorene