Noen som har montert xenon i fjernlys?

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Noen som har montert xenon i fjernlys?

Legg inn av TiaZzz » 15 des 2012, 20:07

Kan virke som dårlig kontakt eller lite spenning, ja. Skal smyge meg ut med multimeter og sjekke litt. Hva er det spenningen skal ligge på? 14V? Aner ikke hvor gammelt batteriet er og ryktene skal jo ha det til at 9-5er spiser disse som bamsemums. :lol:

Jeg får ikke feilmeldingen hele tiden, kun en gang i blant. Mulig jeg fikk det ene blinket uten motoren i gang, men ellers har motoren vært igang når jeg har testet.

Når lampene har tent skikkelig, då jäklar! Glad jeg tok 4200K og ikke 6000. Det ble hvitt nok og det får Night Breaker halogenpærene til å virke regelrett utslitte og gammeldagse. :mrgreen:

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Legg inn av Kristian N2215 » 15 des 2012, 20:27

Optimal ladespenning med motor igang er vel ca. 14-14,4V.
Det er et kjent problem på 9-5 at det relét ryker i loddingene, og utløser "framljus ur funktion". Har du forresten den blå fjernlyslampa i speedometeret når du får feilmeldingen? Hvis ikke må du sjekke dette releet.
Men sjekk litt spenninger og koblinger først. Er det dårlig spenning fram til lykta, kan du bruke det relesettet som fulgte med kitet. Det er nøyaktig dette problemet det settet skal løse.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!

Legg inn av TiaZzz » 16 des 2012, 16:13

Fikk ikke gjort stort i garasjen i går for noen naboer hanket meg inn for å helle innpå øl. [-X Det jeg fikk gjort var å sjekke spenningen på batteripolene og den var ca. 14,4V. La merke til to andre fenomener også; Lysvarsel (eller hva det nå heter, når man trekker spaken til seg uten å klikke inn langlysene) tenner fjernlysene momentant. Merker det også når jeg slår på langlysene når de er kalde så blinker det til når man passerer lysvarselposisjonen. Det andre er at den blå fjernlyslampa lyser noen sekunder etter at jeg slår dem av. Dette etterfølges av SID-advarsel. Dette høres vel ut som et rele? Ikke burde det være spenningsproblemer heller når lysvarsel oppfører seg som det gjør?

Jeg antar jeg kan omgå problemet med ledningsnettet og eget rele som jeg kjøpte til pakken, men det er et hack. Antar releet som registrerer om alle pærene fungerer også vil stille seg kritisk til denne løsningen.

Er det "relay main beam" jeg bør undersøke eller noe annet? Vet ikke helt hva jeg kan gjøre annet enn å nappe releet ut og rengjøre polene. Kan jo forsøke å bytte om på releene for nær- og langlys, ser de har samme delenummer.

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!

Legg inn av Kristian N2215 » 16 des 2012, 16:22

Det var da riktig så merkelig :P Du får bare feilsøke litt og se om du finner ut noe. Hvis ikke, kan det hende du må skaffe deg en såkalt error-canceller. En liten motstand som kobles inn mellom orginal pærekontakt og ballast slik at man lurer bilen til å tro at det sitter en halogenpære der.
Synes dette er veldig rart, for jeg har også en MY02 9-5 med halogen nærlys, og der er det ingen problemer what so ever!

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!

Legg inn av TiaZzz » 17 des 2012, 02:32

Da har jeg testet litt til. Spenningen på batteri under tomgang er faktisk 14,5V. Ute ved venstre lykt var spenningen 13,9-14V. Burde holde det? Fikk ikke nappet i noen releer for de fingrene som spenner dem fast skjønte jeg ikke hvordan jeg skulle flytte på. Er det meningen at man knekker disse når man skal ut med et rele? Jeg fant ingen måte å løsne dem på, heller ikke fra undersiden. Releene som styrer hhv. nær- og fjernlys sto slik at disse festene ikke bare kunne bendes til side for de tok i mot andre releer. Skal få målt spenningen i høyre lys i morgen.

Jeg sjekket dette med lysvarsel igjen og pærene blinker til når man tar til seg hendelen, men så starter de oppvarmingen akkurat som når jeg skrur på fjernlys.

Vurderer å stikke på Brødrene London eller noe slikt og plukke med meg noen releer for å teste med. Om dette ikke løser problemet så må jeg vel se meg om etter CANBUS-motstand. Tips til hvor jeg bør lete?

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!

Legg inn av Kristian N2215 » 17 des 2012, 11:51

Hørtes ytterst merkelig ut :P Nøyaktig hvilket kit har du montert? Error canceler får du f.eks på esktralys.no og liknende nettsteder.

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!

Legg inn av TiaZzz » 17 des 2012, 11:57

http://www.vvme.com/popup-product-info? ... cts_id=885

Dette er det eneste 55W Digital Slim settet så det er vel riktig? Fargen er 4300K om det har noe å si.

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!

Legg inn av Kristian N2215 » 17 des 2012, 12:10

TiaZzz skrev:http://www.vvme.com/popup-product-info? ... cts_id=885

Dette er det eneste 55W Digital Slim settet så det er vel riktig? Fargen er 4300K om det har noe å si.
Nei da forstår jeg ingen ting :wierdface:
Hvis du ikke finner ut av det, prøv en av disse:
http://www.xenonkungen.com/se/xenon/lam ... canceller/
Evt. denne:
http://www.ekstralys.no/products/wire-fiks

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!

Legg inn av TiaZzz » 17 des 2012, 16:10

Mja, kan jo være at man ligger akkurat i randsonen for om releet som sjekker tilstanden på pærene slår til og på min bil tipper det over.

Får nok ikke tid til å dra på en skrot og hente nye releer før jul, men vurderer om jeg skal karre meg ut i kveld og bare sjekke om jeg får samme feil med ballastene fra det andre settet. Koster jo ikke mange minuttene og da er enda en mulig feilkilde undersøkt. Har ikke sjekket spenningen på den høyre pæren enda heller.

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!

Legg inn av TiaZzz » 18 des 2012, 00:19

Enda en update:

* Skjønte hvordan releene skulle skiftes. Fingrene som holder dem fast var nok bare for kalde da jeg forsøkte sist, men med varm motor gikk de å justere. Å bytte om på nær- og fjernlys gjorde ingen forskjell.
* Spenningen på høyre kontakt var 13,6V. Altså godt nok.
* Forsøkte med en ballast fra det andre settet jeg kjøpte. Ingen forskjell.
* Sjekket om oppvarmingstiden gikk ned ved å montere ledningsnettet. Det gjorde det ikke og SID klagde med en gang jeg tente fjernlysene.
* Dobbeltsjekket også at ingen sikringer eller releer hadde tatt skade av konverteringen ved å montere halogen igjen, ingen alarm i SID.

Så da ser det ut som jeg må inn med motstander for CANBUS.

Det oransje releet, er det produsert av Hella originalt? Eneste jeg kan komme på at mitt rele ikke er helt likt og derfor syter. Har dere med dette VVME-kittet også det slik at den blå fjernlyslampen i dashen bruker litt tid på å slukke? Husker ikke om dette kun gjelder når jeg får SID-advarsel eller om det er slik etter dette også. Advarselen er altså alltid etter at jeg slukker fjernlysene første gang og rett etter at den blå infolampa slukker.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 18 des 2012, 00:42

Lampa skal slukke med en gang. Ikke uvanlig med feil på disse rele'ene, plukk det fra hverandre og lodd over kontaktpunktene du ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!

Legg inn av TiaZzz » 18 des 2012, 00:55

Releet tenker du på? Er feilen så enkel så blir jeg glad. Men jeg skal sikre meg et nytt brukt rele først tror jeg. Er enda mer grisete når jeg lodder enn når jeg sveiser. :lol:

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 18 des 2012, 01:11

Jepp.. endret posten min litt...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!

Legg inn av TiaZzz » 19 des 2012, 14:18

Fikk tak i et brukt rele fra en bekjent i dag, men ingen endring. Får åpne det ledige og titte på kontaktene. Mulig jeg ser over kontaktene i sikringsboksen også, men begrenset hva jeg har tid til og tør siden jeg skal bruke bilen på langtur i morgen. Forøvrig så lyser den blå langlyslampa en stund etter at man slår av langlysene med xenon-kittet også etter at jeg har slukket varslet i SID. Får heldigvis advarselen kun en gang så det er ikke veldig kritisk.

Hva kan det ha seg at dette ikke feiler med halogen i?

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!

Legg inn av Kristian N2215 » 19 des 2012, 14:31

TiaZzz skrev:Fikk tak i et brukt rele fra en bekjent i dag, men ingen endring. Får åpne det ledige og titte på kontaktene. Mulig jeg ser over kontaktene i sikringsboksen også, men begrenset hva jeg har tid til og tør siden jeg skal bruke bilen på langtur i morgen. Forøvrig så lyser den blå langlyslampa en stund etter at man slår av langlysene med xenon-kittet også etter at jeg har slukket varslet i SID. Får heldigvis advarselen kun en gang så det er ikke veldig kritisk.

Hva kan det ha seg at dette ikke feiler med halogen i?
Må nok være at canbus ikke liker xenonkitet du har. Error canceller er nok eneste utvei.

Svar