Jeg har en Saab 9-5 02.mod 2,3 manuell som jeg har oppgradert litt.. Skal på papiret være 230 hk og 350-360 NM
Nå som snøen har forsvunnet og jeg gir litt ekstra på opplever jeg stadig at den spinner på 2.gir med litt utslag på rattet, bl.a. i forbindelse med forbikjøringer på tørr asfalt med sommerdekk (dim. 215/55 - R16). På våt asfalt spinner den alltid på 2.gir ved flat pedal, spinner selvfølgelig ved fullt gasspådrag i 1.gir også.
Er dette levelig i lengden eller skadelig for girkassa/motor? Hørt noen 900 kasser som havarerer.. Dette er jo ikke noe jeg bevisst gjør hver dag, men kan jo være kjekt i blant å vise folk kraftoverskuddet
Hjulspinn på tørr asfalt - skadelig for gir/motor?
Moderator: Moderatorer
Re: Hjulspinn på tørr asfalt - skadelig for gir/motor?
Alt stress på drivverk er skadelig over tid.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Du får ettermontere TCS (antispinn) Gjorde det på min, og synes det ble mye bedre å kjøre med om vinteren i hvertfall. Funker som Elektronisk diffbrems ved lave hastigheter også Sparer nok dekk og drivverk om sommeren også.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
Sett inn en quaife diff. Det gjør også underverker
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Jeg prøver så langt som mulig å unngå hjulspinn. Selv synes jeg saabmotorer, og spesielt 2,3t, er så sterk på lavere turtall at jeg aldri ser noe behov for å benytte 2. gir i forbikjøringer. Du vil sannsynligvis komme betydelig fortere forbi i 3. gir uten hjulspinn enn i 2. gir med hjulspinn.
Det verste med hjulspinn er at man gjerne får rykk/slag i kontaktflater som er beregnet for jevn belastning (tannhjul, lagre, drivknuter, osv). Etter hvert som ting slites blir det mer slakk, og slagene blir desto hardere.
Jo bedre veigrep du har, jo hardere blir overgangen mellom rullende hjul og hjulspinn. Det verste du kan gjøre er nok "lyskryssrace", altså bånn spiker fra stillestående. Prøv å unngå å gi full gass/hjulspinn i 1. gir for enhver pris. I 2. gir (og høyere) vil du få en mye mykere overgang fra rullende hjul til hjulspinn, og dermed også mindre belastning.
At og900-kasser raser er svært lite relevant for deg, da disse har en usannsynlig svak konstruksjon. Ikke at 9-5 kasser er verdens sterkeste, men i forhold til og900 er de i en helt annen klasse.
Støtter ellers de to foregående, Quaife er et must for de som vil unngå hjulspinn, TCS er også et brukbart alternativ.
Det verste med hjulspinn er at man gjerne får rykk/slag i kontaktflater som er beregnet for jevn belastning (tannhjul, lagre, drivknuter, osv). Etter hvert som ting slites blir det mer slakk, og slagene blir desto hardere.
Jo bedre veigrep du har, jo hardere blir overgangen mellom rullende hjul og hjulspinn. Det verste du kan gjøre er nok "lyskryssrace", altså bånn spiker fra stillestående. Prøv å unngå å gi full gass/hjulspinn i 1. gir for enhver pris. I 2. gir (og høyere) vil du få en mye mykere overgang fra rullende hjul til hjulspinn, og dermed også mindre belastning.
At og900-kasser raser er svært lite relevant for deg, da disse har en usannsynlig svak konstruksjon. Ikke at 9-5 kasser er verdens sterkeste, men i forhold til og900 er de i en helt annen klasse.
Støtter ellers de to foregående, Quaife er et must for de som vil unngå hjulspinn, TCS er også et brukbart alternativ.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Stalfa
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
mao dårlig.saab91 skrev: Funker som Elektronisk diffbrems ved lave hastigheter også
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector