Ny bruker (eksos etc)
Moderator: Moderatorer
-
Re: Ny bruker (eksos etc)
Ah, skjønner. Har videre planer om å gå for steg 1 hos enten MapTun eller BSR. Steg 2 er jo bare en liten økning i NM, i tillegg til at du får med eksosanlegget? Har i hvert fall planer om ca. 220/230 hk og 340/350nm. Kan ikke tenke meg noe mer en det egentlig.
Tror du jeg har noe bruk for DP med racekat da, eller vil det holde med original katalysator + det anlegget jeg linket til? Blir selvfølgelig sportsfilter og litt sånn.
Takker for gode svar 99turbo!
Tror du jeg har noe bruk for DP med racekat da, eller vil det holde med original katalysator + det anlegget jeg linket til? Blir selvfølgelig sportsfilter og litt sånn.
Takker for gode svar 99turbo!
-
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N1159
- Navn: Bjørnar Bakke
- Sted: Gjøvik
Kjøp Maptune og ikke BSR om du ikke liker å risikere motorhavari. Etter trimming skal bilen ha 98 oktan. Ny downpipe med race kat vil gi litt bedre flow og mindre motstand og dermed litt raskere respons i motoren. Det holder med originalt, men er helt klart ikke feil å bytte ut. Det er dreiemomentet som gjør bilen sterk og kjørbar, så det er er viktig Dropp sportsfilteret på T7 motor, det tar livet av luft masse måleren på sikt og open air oppsett på den bilen står å suger varm luft, og det er ikke lurt. Skal du ha bedre flow i filterboksen så modifiser den med 3" rør inn i den i stedet for det som sitter der
-
Ålreit, takker!
Så det er ikke nødvendig med sportsluftfilter eller innsatsfilter, eller noe annet for bedre kjøling, annet en det som sitter originalt?
Da går jeg nok for Maptune. Bor jo ikke lenger enn 30 min unna dem på Enebakk heller
Men har et litt generelt spørsmål angående trimming.
Hvis jeg trimmer vil jo dette åpenbart slite hardere på motoren og diverse deler enn hva det gjør vanligvis. Er det enkelte deler som anbefales å byttes ut til noe mer robust, eller kan man fint kjøre med alt originalt + chip?
Så det er ikke nødvendig med sportsluftfilter eller innsatsfilter, eller noe annet for bedre kjøling, annet en det som sitter originalt?
Da går jeg nok for Maptune. Bor jo ikke lenger enn 30 min unna dem på Enebakk heller
Men har et litt generelt spørsmål angående trimming.
Hvis jeg trimmer vil jo dette åpenbart slite hardere på motoren og diverse deler enn hva det gjør vanligvis. Er det enkelte deler som anbefales å byttes ut til noe mer robust, eller kan man fint kjøre med alt originalt + chip?
- TiaZzz
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N2392
- Navn: Mathias Meisfjordskar
- Bil: MY05 9-5
- Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus
Dette er strengt tatt trimrelatert og skal i et eget underforum (som du får tilgang til som medlem - bli medlem! ).
Firmaet heter Maptun uten 'e' på slutten. Steg 1 krever ingen hardwareendringer og du kan kjøre med alt originalt. Konsensus rundt trim er at man skal være veldig påpasselig med service og spesielt oljeskift. Bruk kvalitetsolje med bedre egenskaper enn standardoljen. Usikker på om B207 bruker Dexos2 5W-30, men det er sikkert noe sånt. Du bør da bruke 0W-40 eller hva håndboken sier du skal ha. Gjerne Mobil1, Castrol eller noe annet med godt rykte.
Tommy hos Maptun Norge gir deg sikkert noen gode tips også.
Firmaet heter Maptun uten 'e' på slutten. Steg 1 krever ingen hardwareendringer og du kan kjøre med alt originalt. Konsensus rundt trim er at man skal være veldig påpasselig med service og spesielt oljeskift. Bruk kvalitetsolje med bedre egenskaper enn standardoljen. Usikker på om B207 bruker Dexos2 5W-30, men det er sikkert noe sånt. Du bør da bruke 0W-40 eller hva håndboken sier du skal ha. Gjerne Mobil1, Castrol eller noe annet med godt rykte.
Tommy hos Maptun Norge gir deg sikkert noen gode tips også.
-
- 1,5 bar
Det er i utgangspunktet gassfoten din som bestemmer belastningen på motoren Når du tråkker på litt skikkelig er det mer belastning på motor og drivverk, men om bilen din er bra vedlikeholdt og ikke veldig slitt så skal ikke det i utgangspunktet være noe problem. Disse motorene er solid bygget og tåler mye, men som det sies over her, kjører du hardt så bør vedlikeholdet skje litt grundigere. Det du med fordel kan gjøre på den bilen når du skal øke momentet i den bilen er å bytte ut et par av foringene i forstillingen til poly og montere tannstangsklemme. Forstillinga på den bilen er litt for levende til litt kraftig akselerasjoner med mye moment.forumdude99 skrev: Men har et litt generelt spørsmål angående trimming.
- TiaZzz
- Overload!!!
Tannstagsklemme er vel til OG9-3, mens i første post står det 9-3 SS.
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Stemmer det, og 9-3SS har det beste understellet Saab noensinne har levert, så der trengs det ingen "akutte" oppgraderinger.TiaZzz skrev:Tannstagsklemme er vel til OG9-3, mens i første post står det 9-3 SS.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
- 1,5 bar
Stemmer at SS har det beste understellet, og at det funker bra vet jeg, jeg har en. Stemmer også at trådstarter har SS han kaller seg Stiversen, han jeg har svart om dette kaller seg forumdude99 og har OG 93EdHunter N815 skrev:Stemmer det, og 9-3SS har det beste understellet Saab noensinne har levert, så der trengs det ingen "akutte" oppgraderinger.TiaZzz skrev:Tannstagsklemme er vel til OG9-3, mens i første post står det 9-3 SS.
- TiaZzz
- Overload!!!
Ah, beklager.
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
x2, jeg leste bare ditt svar og antok at du hadde rett...TiaZzz skrev:Ah, beklager.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)