goddis skrev:Der var feilen tilbake.
P1901 leser jeg fra måleren som er kjøpt på biltema.
Litt googling sier meg at dette er partikkelfilteret igjen.
Forrige gang tok de en forced regenerering på verkstedet.
Holder det at jeg nå bare resetter koden, og ser om bilen klarer å hente seg inn selv?
Når jeg kjøpte bilen var det ikke lenge siden partikkelfilteret var byttet.
Kan det være sensor eller noe som er gåent?
Saab 9-5 TDI 2006 modell
P1901: "Exhaust Particle Filter Pressure Sensor, Front Hose Loose or Blocked." Dette er jo en sjelden presis beskrivelse til Saab å være, når det gjelder en feilkodes betydning. Jeg går ut ifra at verkstedet har kontrollert noe så banalt som dette?
Som du selv skriver i en annen post, så har du funnet at noen har skiftet trykkgiveren til filteret. Den er jo å betrakte som en differensialsensor, slik at dersom den feiler i seg selv (eller har slangeproblemer), så vil jo ikke EDC 16 "få melding" om at sotmengden er så stor at det skal utføres regenerering. For trykksensoren er det oppgitt utspenning som kan måles ved hhv. 0 - og 100 kPa, så her kan det jo faktisk måles også. Det er derimot ikke oppgitt måleverdier for temperatursensoren, som ikke vil melde høy nok temperatur til EDC dersom den svikter, og således vil kunne forårsake manglende regenerering.
Så har jeg lest meg litt opp på dette med Saab og regenerering (9-5 MY2006), og ser at forhold som kan forårsake manglende regenerering bl.a. er: Luftlekkasjer på innsugningssiden, treg EGR (som du har fått skiftet), feil på dysene, tregt luftspjeld - og trimming. Dette siste gjør at sotmengden øker, (kanskje) uten at det i EDC 16 programmessig er endret terskel for dette.
Hva gjelder manuell regenerering, utført som styrt av Tech2, så kan det være greit å merke seg at den tar ned sotnivået bare til 70%.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.