Kun 1 ryggelys på saab 9-5 1999?

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

TurboKnutsen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Kun 1 ryggelys på saab 9-5 1999?

Legg inn av TurboKnutsen » 24 nov 2014, 18:21

Har kun ryggelys på høyre side. Ser det er en lik sokkel på motsatt side, bak den hvite/grå delen av lampa. Er dette også til ryggelys? Har satt i pære der men får ikke lys. Og hvis dette er til noe annet (tåkelys?) hvordan kobler jeg så jeg får 2 ryggelys? På forhånd takk :)

Brukeravatar
Birger N372
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: N372
Navn: Birger
Bil: MY05 Saab 9-5 Aero (solgt)
Sted: Grimstad

Re: Kun 1 ryggelys på saab 9-5 1999?

Legg inn av Birger N372 » 24 nov 2014, 20:02

Jeg hadde også kun ett på min 9-5 så jeg tror det er sånn bilene ble levert, men jeg har koblet sånn at det lyser på begge og ikke fått feil på EU. Ifølge Lovdata § 28-5 (punkt 9) er det lov med både ett og to ryggelys :)

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Legg inn av Kato » 24 nov 2014, 22:51

I følge både tekst og skjema i WIS skal din 9-5 faktisk ha ryggelys på begge sider, med spenningstilførsel litt avhenging om det er sedan eller kombi det gjelder.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.

TurboKnutsen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av TurboKnutsen » 24 nov 2014, 23:20

Gjelder sedan. Ser ikke helt hva annet sokkelen på motsatt side kan være til, med tanke på at det er klart glass.

Skal se over ledningene mellom bagasjeluka og selve bilen, kan hende det er noe muffens der mtp at motoren til låsen også har slutta å fungere.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Kato » 24 nov 2014, 23:27

Da er det ikke usannsynlig at dette gjelder den velkjente "pølsa" der kabelbunten går gjennom chassis :shock:

TurboKnutsen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av TurboKnutsen » 24 nov 2014, 23:54

Var det som var synderen ja. 4-5 ledninger røket tvers av. Bevegde litt på "pølsa" så slutta det andre ryggelyset å virke også.

Ett spørsmål til med det samme. Det er jo åpenbart nå hvorfor tåkelysa bak ikke fungerer. Men de fungerer ikke foran heller, kan dette ha noen sammenheng?

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Kato » 25 nov 2014, 21:02

Nei, det tror jeg ikke. Tåkelys bak/fremme har helt adskilte strømforsyninger, der den siste får strøm fra sikring #5 i elsentralen i motorrommet, igjennom relé #FR10.1 samme sted, som lukkes/opereres av DICE. (hoved-)Lysbryter må stå i posisjon som tillater at takelyset tennes.

TurboKnutsen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av TurboKnutsen » 25 nov 2014, 22:11

Sikring er hel, men får ikke tåkelys fremme til å fungere. Skal nevnes at selve bryteren lyser når jeg trykker den inn, men det kommer ikke opp signal ved speedometeret når tåkelys er slått "på" dette gjelder også fjernlys, kommer heller ikke opp noe signal ved speedo. Men fjernlys fungerer da. Noen som veit hva dette kan være? :?

Hvis ikke er det vel kanskje lettest og bare legge opp helt nye ledinger? :)

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Legg inn av Kristian N2215 » 25 nov 2014, 23:04

Kommer ikke lysl i speedo på tåkelys foran.Det er lyset i bryteren som indikerer om de er på. Men skulle vært det på fjernlys naturligvis. Sjekk det oransje releet i motorrommet. Loddingene pleier å ryke. Dette skal imidlertid ikke ha noe med tåkelysene å gjøre.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Kato » 25 nov 2014, 23:12

Mht. fremre tåkelys kan det da være reléet eller selvfølgelig kontakt - eller ledningsproblemer (eller pærer :P ), bytt om relé for horn, #5.1, med det for fremre tåkelys. Dersom lysbryteren går fra (lav) bakgrunnsbelysning til "lys", slik du sier når du trykker den, så er dette det varsel du får om at disse lysene er aktivert. Tåkelysindikator ved spedometer gjelder bakre tåkelys.

Fjernlysindikeringen skal komme opp dersom (venstre) hellys fungerer. Når dette ikke skjer, kan jo én mulighet være selve pæra, eller kontakt - eller ledningsproblemer.

TurboKnutsen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av TurboKnutsen » 25 nov 2014, 23:44

Prøvde å bytte om releet, uten hell. Pærene er også sjekka, og sikring. Så med min flaks så er det sikkert snakk om ledningsbrudd på et veldig klundrete sted :P

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Kato » 25 nov 2014, 23:59

Har du mulighet for spenningsmålinger (i forhold til jord/chassis), så kan du sjekke i sokkelen om reléet (utmontert) får utstyring (fra DICE):
- Pinne #1 (relépinnekode 30): 12V inn fra sikringen;
- Pinne #3 (86): 12V til reléspole;
- Pinne #5 (85): tilnærmet lik 12V når tåkelysbryter er i av-posisjon;
- Pinne #5 (85): Jord, tilnærmet 0V til reléspole når bryteren er satt til på-posisjon.

RETTELSE: De to siste målingene vil bli slik kun med reléet i sokkel :oops: . I fall du får lurt en tynn, entråds ledning ned i sokkel for pinne #5, og som stikker opp for måling, og setter reléet bare så langt ned at pinnene får kontakt, så kan det fungere likevel. Men se opp for kortslutninger.

For å sjekke om lys fungerer dersom reléet opererer, kortslutter du relékontakten, sokkel pinne #1 (30) og #2 (87) - blir det lys da vet du at feilen ligger imellom reléet og DICE.

TurboKnutsen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av TurboKnutsen » 30 des 2014, 19:59

Er ikke strøm i sikringa til tåkelysa heller. Er sikringa før eller etter releet? (er litt grønn på dette) Virker for meg som dette er klundrete å fikse, er det kanskje lettere å legge opp nye ledninger? Noen som har et skjema eller en forklaring på hvordan dette gjøres? Hadde vært fint om det gikk an å koble opp til den originale bryteren :)

Også disse ryggelysa igjen da. Fikk kobla tilbake alle ledninga som det var brudd på, så nå funker i det minste låsen på bagasjeluka igjen. Meeen har det problemet at kun 1 rygglys fortsatt fungerer, men det lyser konstant.. det andre ryggelyset har det vært dårlig med liv i :P Kan dette skyldes bryteren på girkassa? Og en ting til som kan nevnes er at jeg måtte skjære bort litt plastikk fra sokkelen til det ryggelyset som ikke fungerer for å få satt i pæren. Så virker som det aldri har sitti noe pære der? Det er lagt ledninger dit akkurat som på andre siden.. eneste forskjellen er at ledningen er bittelitt tynnere på den siden (den grønne)

Takker på forhånd for svar. Suverent forum, mange gode svar her! :D

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 30 des 2014, 22:34

TurboKnutsen skrev:Også disse ryggelysa igjen da. Fikk kobla tilbake alle ledninga som det var brudd på, så nå funker i det minste låsen på bagasjeluka igjen. Meeen har det problemet at kun 1 rygglys fortsatt fungerer, men det lyser konstant.. det andre ryggelyset har det vært dårlig med liv i :P Kan dette skyldes bryteren på girkassa? Og en ting til som kan nevnes er at jeg måtte skjære bort litt plastikk fra sokkelen til det ryggelyset som ikke fungerer for å få satt i pæren. Så virker som det aldri har sitti noe pære der? Det er lagt ledninger dit akkurat som på andre siden.. eneste forskjellen er at ledningen er bittelitt tynnere på den siden (den grønne)
Grunnen til at ledninga er tynnare er at det går mindre straum gjennom den enn til det andre ryggelyset, so det stemmer nok. At ryggelyset lyser konstant kan sjølvsagt va ryggelysbrytaren, ta av straumen til den og sjekk kva som skjer. Om du har tilgong til Tech2 kan du også sjekke kva posisjon brytaren er i. Men du er sikker på alle ledningar i gjennomføringa er heile, altså at det ikkje er noko form for kortslutning der? At det ikkje lyser på den andre sida kan va sokkelen også, har vore ute for at blekket i botn av sokklane knekk. Var mykje feilsøk før eg oppdaga den feilen... :lol:

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Kato » 30 des 2014, 23:10

TurboKnutsen skrev:Er ikke strøm i sikringa til tåkelysa heller. Er sikringa før eller etter releet? (er litt grønn på dette) Virker for meg som dette er klundrete å fikse, er det kanskje lettere å legge opp nye ledninger? Noen som har et skjema eller en forklaring på hvordan dette gjøres? Hadde vært fint om det gikk an å koble opp til den originale bryteren :)

Også disse ryggelysa igjen da. Fikk kobla tilbake alle ledninga som det var brudd på, så nå funker i det minste låsen på bagasjeluka igjen. Meeen har det problemet at kun 1 rygglys fortsatt fungerer, men det lyser konstant.. det andre ryggelyset har det vært dårlig med liv i :P Kan dette skyldes bryteren på girkassa? Og en ting til som kan nevnes er at jeg måtte skjære bort litt plastikk fra sokkelen til det ryggelyset som ikke fungerer for å få satt i pæren. Så virker som det aldri har sitti noe pære der? Det er lagt ledninger dit akkurat som på andre siden.. eneste forskjellen er at ledningen er bittelitt tynnere på den siden (den grønne)

Takker på forhånd for svar. Suverent forum, mange gode svar her! :D
Jeg går i ut ifra at du nå mener fremre tåkelys (du har ikke nevnt at de bakre "nå er på plass"). Sikringen står foran reléet, og får strøm fra batteriet via en såkalt "krimp", et koblingpunkt for flere kurser. Disse er bl.a. signalhorn, radiator kjølevifter etc. og siden disse fungerer (?) så er det litt merkelig at du ikke finner spenning på inngangen til sikring #5 (fremre tåkelys). Den eneste muligheten er vel da et brudd i ledningen fra "krimpen" frem til sikringa. Og målefeil kan en se bort fra?

Når det gjelder ledningene, grønne, til ryggelys, er den til venstre lys 0,75mm2 og den til høyre 0,5mm2 (iht. WIS), så dette stemmer vel med det du ser. Uvisst av hvilken årsak; Ledningene kommer fra samme kontakt og går kun til hver sitt lys. Konstant lys kan jo være bryter, men har du automatkasse er det også et relé involvert. Sedan eller kombi?

Svar