Mistet motorkraft, mye røyk, lite olje
Moderator: Moderatorer
Mistet motorkraft, mye røyk, lite olje
Jeg har en 9-5 2.0l turbo 2003 mod. Har nå fått litt problemer og lurer på om noen har ideer til hvor jeg skal starte feilsøkinga?
Litt bakgrunn; for et par-tre måneder skifta jeg turbo etter et ordentlig ras av den. Gjorde skikkelig reint (rensa bunnpanne osv.) og har skifta olje et par ganger etterpå, byttet også hele veishusventilasjonen. Bilen har gått bra og vært som før etter byttet. Jeg har hatt en liten oljelekkasje, som gjør at jeg kjenner en svak brent oljelukt inne i bilen når jeg står på tomgang, men er ikke snakk om mye olje og nivået har holdt seg ganske greit (har holdt øye med dette).
Her om dagen, i 20 minus, etter å ha stått med motorvarmer for så å ha kjørt en fem minutters tid mistet jeg plutselig motorkraft. Motoren ville ikke over 2k rpm og automaten holdt seg i 1 gir. Jeg siktet meg inn på første mulige sted å stoppe. På de 60 meterne begynner oljelampa og den røde varsjeltrekanten og lyse. Siden jeg nettopp har rast turbo var jeg oppmerksom på om jeg så noe unormalt med røyken, men jeg synes dette røyk som det pleier i 20 minus.
Har nå fått den hjem og inn i varmt verksted. Etter å ha fått tint den opp har jeg rukket en liten titt på den: Det er bare så vidt det var litt olje nederst på peilepinnen, så fylte på olje og prøvde å starte den igjen. Den startet med en gang og gikk fint, men spøy ut røyk (hvit-grå, men ikke så mye som ved turbo-raset), etter ca. 10 sek begynte den og harke og fuske og stoppet tilslutt. Peilet oljen og kan ikke se noen stor forskjell på nivået fra jeg fylte til etter prøve-startingen. Jeg ser det er en del olje på passasjerside i motorrommet, men dette kan være fra den lille oljelekkasjen jeg vet jeg har hatt.
Har dere noen tips til hva jeg kan starte med å sjekke? Både olja på pinnen og kjølevæska i ekspansjonstanken ser ut til å ha helt fin farge. Jeg hørte ingen ulyder fra turbo eller motor i de 10 sek motoren gikk. Ved turbo-raset var det en forferdelig skrapelyd fra turbo.
Litt bakgrunn; for et par-tre måneder skifta jeg turbo etter et ordentlig ras av den. Gjorde skikkelig reint (rensa bunnpanne osv.) og har skifta olje et par ganger etterpå, byttet også hele veishusventilasjonen. Bilen har gått bra og vært som før etter byttet. Jeg har hatt en liten oljelekkasje, som gjør at jeg kjenner en svak brent oljelukt inne i bilen når jeg står på tomgang, men er ikke snakk om mye olje og nivået har holdt seg ganske greit (har holdt øye med dette).
Her om dagen, i 20 minus, etter å ha stått med motorvarmer for så å ha kjørt en fem minutters tid mistet jeg plutselig motorkraft. Motoren ville ikke over 2k rpm og automaten holdt seg i 1 gir. Jeg siktet meg inn på første mulige sted å stoppe. På de 60 meterne begynner oljelampa og den røde varsjeltrekanten og lyse. Siden jeg nettopp har rast turbo var jeg oppmerksom på om jeg så noe unormalt med røyken, men jeg synes dette røyk som det pleier i 20 minus.
Har nå fått den hjem og inn i varmt verksted. Etter å ha fått tint den opp har jeg rukket en liten titt på den: Det er bare så vidt det var litt olje nederst på peilepinnen, så fylte på olje og prøvde å starte den igjen. Den startet med en gang og gikk fint, men spøy ut røyk (hvit-grå, men ikke så mye som ved turbo-raset), etter ca. 10 sek begynte den og harke og fuske og stoppet tilslutt. Peilet oljen og kan ikke se noen stor forskjell på nivået fra jeg fylte til etter prøve-startingen. Jeg ser det er en del olje på passasjerside i motorrommet, men dette kan være fra den lille oljelekkasjen jeg vet jeg har hatt.
Har dere noen tips til hva jeg kan starte med å sjekke? Både olja på pinnen og kjølevæska i ekspansjonstanken ser ut til å ha helt fin farge. Jeg hørte ingen ulyder fra turbo eller motor i de 10 sek motoren gikk. Ved turbo-raset var det en forferdelig skrapelyd fra turbo.
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Mistet motorkraft, mye røyk, lite olje
Byttet du oljerøret til turboen ved turboskift?
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
- Kristian N2215
- Overload!!!
Og hvor stammer turboen fra?
Nei, dette ble vasket grundig og blåst igjennom, så er helt trygg på at det ikke var noen oljerester i det da det ble montert tilbake.Kristian N2215 skrev:Byttet du oljerøret til turboen ved turboskift?
Turboen ble kjøpt på SP.
- Kristian N2215
- Overload!!!
Original garrett? Eller sånn economy-greier?
Det vart en slik economy-greie ja Hørte med kara på SP, de mente de var like gode...
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Da er ikke du den første som har rast en nesten ny SP-turbo
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Kristian N2215
- Overload!!!
Ok, har ikke vært borti de selv, men mener å ha hørt at det er kinavarer.
Hadde uansett tatt av downpipe og sjekket tilstand på turboen.
Sjekk slakk i turbin og om det er mye oljesøl der.
Hadde uansett tatt av downpipe og sjekket tilstand på turboen.
Sjekk slakk i turbin og om det er mye oljesøl der.
Kjørte 200 mil på min SP GT1752. Etter mye om og men fikk jeg tilgodelapp. Fikk låne en turbo av SP i mellomtiden.
/ Pål
/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
Ok, men syns det er så rart at motoren stopper. Siste turbo-raset både hørtes og så mye verre ut, men motoren gikk fortsatt. Skal sjekke turbo i kveld så kommer jeg med oppdatering!
Har nå fått demontert litt, og fant mye olje i luftveien fra turbo til intercooler, så da er det vel bare å ringe SP. Jeg ser SP også selger overhalte Garrett-turbo, noen som har erfaring med disse?
Jeg tenker jeg også må få "byttet" inn min havarerte economi-turbo med en Garrett og betale mellomlegget. Arbeidet og rensejobben som ble gjort var etter alle råd jeg fant uten noen snarveier, så det er nødt for å være dårlig kvalitet på disse economyturboene.Pål N526 skrev:Kjørte 200 mil på min SP GT1752. Etter mye om og men fikk jeg tilgodelapp. Fikk låne en turbo av SP i mellomtiden.
/ Pål
-
- Overload!!!
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Kjøp turbo ett annet sted. Riktig det at Sp sin "Garrett" og economy er like gode. Forskjellen er at "Garrett" er en balansert kinakopi med Garret kompressorhus.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
Ok, dette var jeg ikke klar over Noen tips til et sted med rask levering, og god service?Ronny_N169 skrev:Kjøp turbo ett annet sted. Riktig det at Sp sin "Garrett" og economy er like gode. Forskjellen er at "Garrett" er en balansert kinakopi med Garret kompressorhus.
Sist runde vaska jeg hele intercooler da det var mye olje, det er det også denne runden. Jeg har lest mye både her, engelske og svenske forum om meninger rundt vasking av intercooler og meningene er veldig delte. Har dere noen synspunkter? Var endel(!) jobb og ta ut intercooler med automatolje-kjøler mm...
Jeg har sett at både Åge i Skjeberg og turbokongen selger turboer, begge skryter av original Garrett-turboer. Noen erfaringer/synspunkter? Bare å handle?
Har sett nærmere på turboen fra SP, det er ingen merkbar slakk eller synlige merker, men hele intercooleren er full av olje... Så lenge det ikke se ut til å ha løsna noe metall-deler fra turbo, er det da nødvendig å ta ned bunnpanna enda en gang for rens? Dette ble tross alt gjort for kun et par måneder siden.
Har sett nærmere på turboen fra SP, det er ingen merkbar slakk eller synlige merker, men hele intercooleren er full av olje... Så lenge det ikke se ut til å ha løsna noe metall-deler fra turbo, er det da nødvendig å ta ned bunnpanna enda en gang for rens? Dette ble tross alt gjort for kun et par måneder siden.
- Morten S.
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N1507
- Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
- Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
- Sted: Vestfold
- Kontakt:
Åge er meget seriøs, og kan SAAB!
Har selv kjøpt overhalt turbo av ham, og fått mange gode råd gjennom årene.
Har selv kjøpt overhalt turbo av ham, og fått mange gode råd gjennom årene.
Mellumen skrev:Jeg har sett at både Åge i Skjeberg og turbokongen selger turboer, begge skryter av original Garrett-turboer. Noen erfaringer/synspunkter? Bare å handle?
"Alt" fra totakt til turbo