Takk for tipset om denne kontrollen.Landmann skrev: ↑12 nov 2020, 22:24Den letteste termostatkontrollen er å kjøre slik at motoren blir varm. Dersom du så på turen slipper bilen ned en lengre bakke og nåla for kjølevæsketemperatur faller ned/synker så er det en klar indikasjon på en termostat, som ikke regulerer/stenger når nedkjølt kjølevæske kommer mot termostaten.
Ved oppstart på kald motor skal det ta relativt lang tid før øvre radiatorslange blir varm. Termostaten skal åpne ved f.eks 87 grader. En termostat, som står helt åpen, bidrar til at øvre radiatorslange blir fort varm.
Jeg gjorde forøvrig denne testen uvitende da bilen begynte å streike. Da hadde jeg vært på langtur og merket at nåla var på den kalde siden, og tenkte over at den av og til falt nedover. Jeg koblet derimot ikke selv at dette var i nedoverbakker.
Jeg skal få testet dette en gang til for å være sikker.
Redigert:
Jeg tenker å få begynt på rensing av EGR-ventil snarest. Jeg finner litt ulike tips rundt om. Noen tar av hele EGR ventilen, mens andre bare tar av det plast-dekselet og vasker den lille armen som går frem og tilbake. Hva anbefales? Dersom man tar av hele ventilen, må O-ringen(93172881) også skiftes?
Jeg tenker også få skiftet ut vakuumslanger dersom EGR-rens ikke har effekt, har noen linker til gode slanger som anbefales?
Takk igjen!