9-5 (2k-mod) starter ikke etter lang tids kj?ring.
Moderator: Moderatorer
9-5 (2k-mod) starter ikke etter lang tids kjøring.
Lurer på om dere har erfart noe ift til dette. Var på langtur i Danmark (130-grense er topp), kommer til Hirtshals og fyller bensin. Skal starte igjen, men bilen vil ikke.
Ingen feilmelding, strøm til alt, starter går, men den vil ikke tenne. Venter i 5-10 minutter og da starter den med en gang. Har hendt flere ganger, men aldri når motoren er "kald", og hender heller ikke etter hver langtur.
Har lest noe om at SAAB har kalt inn 9-5 2000-2002 modeller for feil ved tenningen som i ekstreme tilfeller kan føre til brann (overoppheting av "startsystemet"). Tenkte dette hadde å gjøre med tennmodulen og den har jeg allerede fått skiftet. Men det er kanskje andre deler de skifter ifm dette?
Ingen feilmelding, strøm til alt, starter går, men den vil ikke tenne. Venter i 5-10 minutter og da starter den med en gang. Har hendt flere ganger, men aldri når motoren er "kald", og hender heller ikke etter hver langtur.
Har lest noe om at SAAB har kalt inn 9-5 2000-2002 modeller for feil ved tenningen som i ekstreme tilfeller kan føre til brann (overoppheting av "startsystemet"). Tenkte dette hadde å gjøre med tennmodulen og den har jeg allerede fått skiftet. Men det er kanskje andre deler de skifter ifm dette?
Såvidt jeg vet er det tenningsmodulen som har vært problemet. Den koster noen tusenlapper, men er å regne som forbruksvare. Forøvrig, kan du høre med saab om ikke din bil kommer inn under garantien om skifte. Det var en aksjon på dette for en stund siden. Kan hende din bil ikke kom inn under den. Undersøk med saab.
Ja mente selvfølgelig DI modulen og ikke tenningsmodulen...Beklager
Ja mente selvfølgelig DI modulen og ikke tenningsmodulen...Beklager
Sist redigert av ut218 den 28 nov 2005, 12:17, redigert 1 gang totalt.
2002 9-5 Aero automat
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
- TurboRoger_N486
- 0.7 bar
- Sted: Hamar
defekt svinghjulsføler eller di-kassett.
Hadde defekt di kassett på 9000 en gang i tiden. På slutten måtte jeg stoppe bilen etter 20-30 mil for å få den kjølt ned. Begynte å gå på 3 sylindre og så var det umulig å starte den om jeg skrudde av tenninga. Skjedde kun på varm motor (er vel en/flere av coilene som blir overopphetet tror jeg).
Hadde defekt di kassett på 9000 en gang i tiden. På slutten måtte jeg stoppe bilen etter 20-30 mil for å få den kjølt ned. Begynte å gå på 3 sylindre og så var det umulig å starte den om jeg skrudde av tenninga. Skjedde kun på varm motor (er vel en/flere av coilene som blir overopphetet tror jeg).
Nåværende biler:
2008 Volvo xc70 II Summum
2002 Saab 9-5 Aero kaputski
2008 Volvo xc70 II Summum
2002 Saab 9-5 Aero kaputski
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
- Runar N403
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: 403
- Navn: Runar Tollan
- Bil: 9000, 9-5
- Sted: Nord-Østerdalen
Ingen grunn til skepsis. Fordelene oppveier greit ulempene. Mye enklere system uten fordeler tenningskabler, og en masse småting som kan gå galt. Har man feil med tenningen bytter man bare DI kasetten. Og den er egentlig overraskende billig. Mye billigere enn et registrereim skift på min andre bil.
2002 9-5 Aero automat
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Re: 9-5 (2k-mod) starter ikke etter lang tids kjøring.
Dette er helt klart defekt veivakselgiver (svinghjulsføler) som noen kaller det. Har vert utfor dette en del ti tals ganger. Som regel starter ikke bilen i det hele tatt hvis Di en er defekt.