Motorproblemer

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Blommern N83
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Kontakt:

Motorproblemer

Legg inn av Blommern N83 » 10 jan 2006, 22:05

Heisan
Forsøkte å søke etter motorproblemer, men fant ingen treff på det jeg lurer på, så håper på svar på denne.
Kjøpte en 99 mod. 9-5 2,0 t hos forhandler for 2 år siden, den var da gått ca. 125' km.
I fjor startet problemene, med at turboen røk på sommeren. Fikk den på verksted hos samme forhandler, og de byttet turboen. Det ble også konstatert at det var en ulyd i motoren som de mente kom fra balanseakselkjede. Løsningen skulle være å fjerne dette, da det allikevel ikke hadde noen stor praktisk nytte...?!? Dette ble gjort ifjor høst.
Merket ikke noen stor forskjell i motorlyden, men mitt referansegrunnlag er spinkelt...
Så i desember ( nå 155' km ) merket jeg at motoren begynte å trekke dårligere. Tok den med på verksted, og selv om de ikke har rukket å åpne motoren ennå, virker det som den er totalhavarert :cry:

Desverre var det ikke noe servicehefte med på bilen når jeg kjøpte den, men jeg ble beroliget av forhandler ved kjøpet at den kunne han lage ny utifra sin computer ( alle servicer var utført av forhandler ).
Etter havariet ba jeg om servicehefte for å sjekke at alt var i orden, og spurte også forhandleren om muligheten for å få ( noe av ) dette dekket på den utvidede garantien på disse motorene.
Første ankepunktet fra forhandler, var at det ikke dekkes noe fordi bilen var trimmet. Jeg trodde saab garanterte for disse oppgraderingene til 190 hk, men det gjaldt iflg. forhandler ikke for de første årgangene der trimmingen var levert av Abbott.
Andre ankepunktet fra forhandler, var at bilen visstnok var tatt tilbake fra første eier ( leaser ) etter 12500 km, fordi han ikke hadde utført servicer i det hele tatt. Forhandler fortalte da at Saab ikke ville dekke noe på garantien fordi den var kjørt over serviceintervallet.
Når jeg kjøpte bilen fikk jeg ingen opplysninger om tap av garanti pga. trimming, eller at første brukeren måtte levere bilen tilbake fordi han ikke fulgte serviceopplegget.
Det skal sies at etter denne eieren som hadde bilen til 12500 km er alle servicer visstnok utført i tide, noe som jeg ennå ikke har fått sjekket fordi forhandler ennå ikke har produsert noe nytt servicehefte.
Føler meg jo RIMELIG dum nå som ikke ba om serviceboka ved kjøpet, men stiller meg allikevel spørsmålene:
1. Har ikke forhandleren opplysningsplikt om dette? Og er det grunnlag for at han bør dekke ihvertfall noe av skaden?
2. Hva slags garanti er det egentlig importøren stiller med? Jeg fikk et svada svar fra Saab Norge som jeg ikke kommer lenger med før jeg får sett i serviceboka/hefte, men utifra det som er skrevet om konstruksjonsfeil og problemer med disse motorene forundrer det meg litt om de velger å være 100% firkantet i forhold til serviceintervallene...
3. Burde verkstedet sjekket ytterligere hva turboraset og ulyden i motoren kom av.

Håper noen kan hjelpe med noen svar, og hvis det er noen som er i samme båt vil jeg gjerne høre hva dere evnt. har opplevd hos forhandler eller importør.

Mvh
Blommern
N83
SAAB 900 S 1992

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 10 jan 2006, 22:46

Hei, her mener jeg du har en sterk sak.

På bruktbilkjøp så er det sånn at det er 5 års reklamasjonsrett på varer som er ment ¨å være lenge. Nå har det seg jo sånn at det er svært begrenset hva man egentlig får brukt denne reklamsjonsretten til. Men i din sak virker det som om forhandleren allerede har innrømmet at bilen var "misligholdt" da du kjøpte bilen. Litt usikker på hva du egentlig mener med denne trimmen, fikk du opplyst at bilen var trimmet? Er den fortsatt trimmet?

Dersom forhandleren lover å fremskaffe komplett servicehefte i ettertid, noe jeg syntes virker noe uprofesjonelt, så må jo du regne med at alt er i orden.

I tillegg vet SAAB at det er en svakhet på disse motorene. Lykke til!

Brukeravatar
Blommern N83
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Kontakt:

Legg inn av Blommern N83 » 11 jan 2006, 07:13

Jeg visste at bilen var trimmet når jeg kjøpte den, men dette var i 2003. Saab reklamerte på denne tiden med oppgradering til 193 hk med full garanti, men den oppgraderingen som jeg har ( fra 1999/2000 ) er visst ikke Saab fabrikat og ikke innbefattet av garantien.
Eneste opplysningen jeg fikk fra forhandler på kjøpstidspunktet var at bilen var trimmet.
N83
SAAB 900 S 1992

Brukeravatar
Troll R
Overload!!!
Medlemsnummer: N02
Bil: saab 9-3 sc troll r
Kontakt:

Legg inn av Troll R » 11 jan 2006, 07:24

har du det skriftlig at bilen var trimmet ?
hvis ikke kan du spille dum og si at du ikke viste dette og kjøpte bilen i den tro at den var i orginalstand . og da kan du faktisk også kreve de for manglende innbetallte hk avgifter ..

mvh

lkp
medlemm av macarena performance team
Skulle jeg ha flyttet noen plass nå så hadde det blit til TOTEN.....

9-3 sc 2006 modell HIRSCH TROLL R
9-5 sedan 2002 modell Hirsch
2004 modell caddy (servicebil )
http://www.garaget.org/?car=16131" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST

Legg inn av KongerudN344 » 11 jan 2006, 11:31

Det som vil bli viktig her er hva som faktisk står i kjøpekontrakten, bilen var trimmet når du kjøpte den, dermed burde det ha stått i kontrakten.

Det viktigste av alt her i verden når det gjelder kjøp og avtaler er: FÅ DET SKRIFTLIG!

Brukeravatar
Blommern N83
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Kontakt:

Legg inn av Blommern N83 » 12 jan 2006, 19:39

OK, takker for det som er kommet, men er det ingen her som har vært i samme situasjonen som kan gi noen tips?
N83
SAAB 900 S 1992

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 12 jan 2006, 21:20

Når vi først er inne på dette: "Det ble også konstatert at det var en ulyd i motoren som de mente kom fra balanseakselkjede. Løsningen skulle være å fjerne dette, da det allikevel ikke hadde noen stor praktisk nytte...?!?"

Jeg hadde også en ulyd i motoren som etter sigende kom fra balanseakselkjeden.
Denne ble fjernet kort tid før havariet, og naturligvis ble det byttet olje og filter. Dette ble gjort fredagen før havariet. Bilen havarerte torsdagen etter.
Jeg tør ikke si at lyden var helt borte, men motoren låt bra.
For å være ærlig hørte jeg aldri så nøye etter.

Men iallefall trodde jeg at motoren nå skulle være klar for en tur til østlandet.
Så jeg kjørte bortover på søndagen, i god tro om at alt skulle være vel.
Jeg tok en tur til Sverige for å handle, og bodde siden i moss et par netter.
Så var det saab-treff i hvervenbukten.
Der snakket jeg med Bent og Ole fra SP.

Det kom på det rene at bilen min hadde hatt seriøse motorproblemer i fjor sommer. Bent og Ole hadde byttet regkjede og turbo, og da hadde motoren tilsynelatende bra igjen.
Så satt jeg kursen hjem igjen rett fra dette treffet.
Etter å ha kjørt hele natten var jeg ca. to mil hjemmefra og der var det full stopp.

Det skjedde uten lyder, pussig nok.
Så ble det jo nå nylig på det rene at den "hadde kokset igjen".
På bilnorge.no står følgende å lese:

"Garantien innebærer at en bil som for eksempel ble nyregistrert i januar 2003, har en unik motorgaranti som gjelder problemer relatert til svartslam som strekker seg frem til januar 2011, uavhengig av antall kjørte kilometer. Og en bil som er registrert i august 1998 har garanti frem til august 2006."

Her er link:

http://www.bilnorge.no/vis_artikkel.php3?aid=24546

Jeg tolker det dithen at er alle servicene fulgt og bilen aldri trimmet, så skulle jo saab kunne ta ansvaret for dette. For bilen kubbet jo som følge av svakheten som disse bilene har.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST

Legg inn av KongerudN344 » 12 jan 2006, 22:17

Sånn oppfatter jeg det også...

Brukeravatar
slermo N1601
Medlemsnummer: 1601
Bil: 2006 9-5 2.0t stv

Re: Motorproblemer

Legg inn av slermo N1601 » 12 jan 2006, 22:57

Blommern N83 skrev:Jeg fikk et svada svar fra Saab Norge
Jeg har også opplevd å få flere svada svar fra Saab Norge/GM Norge.
De burde skamme seg !!!! (:

Har ikke hatt problemer med oil-sludge ennå, men jeg vet jeg kan være i faresonen med 2.0t aut og mye småkjøring. Er selfølgelig nøye med å bytte olje hver 10000 km. Var i kontakt med Saab norge for å få vite hva som kunne gjøre for å ungå problemet.

Ref: http://www.bilnorge.no/vis_artikkel.php3?aid=24502&tid=

Ifølge artikkelen er dette en modifikasjon som Saab skal ta kostnaden av. På mitt merkeverksted ble jeg fortalt at jeg selv måtte bære kostnaden for denne modifikasjonen av veivhus ventilasjonen. Var derfor i kontakt med Saab norge. Fikk mange svada svar, men ga meg ikke med det. Enda flere svada svar kom. De ville ikke bekrefte at dette var en kostnad Saab skulle ta. Konklusjonen var at det ennå ikke var kommet en modifisert veivhus ventilasjon til min bil. Konfronterte derfor dette med mitt verksted. De kikket rundt seg, opp i taket og så litt ned i gulvet igjen.... Konklusjonen var da at de helle skulle borre opp noen drenerings hull ?????? Er fortsatt like usikker på om dette er nok. Ikke mye hjelp å få fra Saab. Kunne tenke meg at motoren skulle være frisk for slike problemer også etter den utvidede motor garantien.

Har tidligere lest om noen som mener det skal hjelpe å bytte til racing eksos anlegg, der katalysatoren er plassert lenger bak......

Kan ikke skjønne at ikke Saab kommer med en permanent løsning på dette problemet. Det viser seg jo at problemet har mye større omfang enn det jeg trodde for en halvt år siden. Vet om konkret 3 personer som ikke har kjøpt Saab 9-5 etter å hørt om Saab sin totalt manglende velvilje.

Kan jo også nevne info-display og tennkassett. Har ennå ikke hørt om noen som har fått dekket kostnadene for disse fullt ut.

Nå er jo bilene tilbakekalt pga. tennkassett. Men jeg har ennå ikke fått brev om tilbakekalling. Får vel fikset det på neste service ........
N1601
2006 9-5 Estate 2.0t aut.

ko_dez
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av ko_dez » 13 jan 2006, 02:30

Jeg begynner å bli seriøst nervøs for dette oil-sludge problemet. Er det slik at dette er synlig på oljen på noen måte? DVS, vil jeg kunne se antydninger til dette på målepinnen? Jeg har kjørt 4K med den nåværende oljen, og når jeg ser på pinnen, ser den fortsatt ny ut. Er det et bra eller dårlig tegn? Jeg er vant til at den ser sort ut etter 10 kilometer med gamle opelen :roll: Dette er jo da en overgang, men jeg vet ikke om det er positivt eller negativt....

-Morgan-

Brukeravatar
Blommern N83
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Kontakt:

Legg inn av Blommern N83 » 13 jan 2006, 07:05

Rasmussen, pussig at du har opplevd omtrent akkurat det samme som meg. Hvordan ligger du an i forhold til garantien?
N83
SAAB 900 S 1992

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 13 jan 2006, 07:10

Blommern N83 skrev:Rasmussen, pussig at du har opplevd omtrent akkurat det samme som meg. Hvordan ligger du an i forhold til garantien?
Tror ikke otto har motorgaranti pga. servicehefte.. Regner med han svarer her også når han har mulighet..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Motorproblemer

Legg inn av Mortimer-N18 » 13 jan 2006, 08:13

slermo skrev: Har tidligere lest om noen som mener det skal hjelpe å bytte til racing eksos anlegg, der katalysatoren er plassert lenger bak......
Var vel jeg som skrev det en gang. Man kan jo enkelt se det på forskjellen mellom 9-3 og 9-5. Det er ikke mange 9-3'er som har dette problemet, selv om det er akkurat samme motoren. Grunnen kan være at på 9-3 så er katalysatoren plassert mye lengre bak i forhold til 9-5. Det er stort sett det som er forskjellen. Hvis man også ser på 9-5'er med sporteksos og katalysator lengre bak, så har ikke de dette problemet heller. Ref en bekjent som jobber med Saab trim.

Man kan jo tenke seg en 1000grader varm katalysator som ligger å koker olja lenge etter at du har stoppet bilen. Det er jo kjent at olje kokser seg om den blir "stekt". Derfor er det også viktig for gamle saab'er uten vannkjøling på turbo å la bilen stå lenge på tomgang før man stopper for å slippe koksing i oljetilførselsrøret. (problem på gamle 900'er) Olja har ikke godt av å bli for varm, noe som fornedrer smørekvaliteten og gjør at olja mye fortere blir dårlig. Derav er det også viktig med hyppige oljeskift.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

ko_dez
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av ko_dez » 13 jan 2006, 12:16

Jeg har lurt litt på hvorfor det er så få med 9-3 som har samme problemet.

Så det som sies her er at man potensielt tjener greie penger på å installere racing eksos? Sounds good to me!

Hvilke artikkelnummer hos speedparts vil kunne gjøre denne jobben? Vil dette resultere i vesentlig høyere støy (altså hørbar under vanlig kjøring. Gasspådrag stør kan jeg leve med)?

-Ko_deZ-

PS. Sorry for "kupping" av tråden, men det passa liksom så fint å stille spørsmålet her....

jensabo
0.7 bar
0.7 bar
Medlemsnummer: N1746
Sted: Sykkylven

Legg inn av jensabo » 13 jan 2006, 16:20

Kan jo også nevne info-display og tennkassett. Har ennå ikke hørt om noen som har fått dekket kostnadene for disse fullt ut.

Jeg har fått dekket disse fullt ut på Saab i Ålesund, det var ikke snakk om penger engang.

Min motor fikk også en modifisering på veivhusventilasjonen på service 30 000 i 2003 hos Saab Huset. Vet ikke om det ble betalt for det da jeg ikke var eier da, men tviler på det.
Når jeg ba Saab sjekke om det var rasling i motoren min ved forrige oljeskift fikk jeg beskjed om at det ikke var det og at ventilasjonen var modifisert så jeg skulle ikke bekymre meg. Men hyppige oljeskift blir det uansett.
78 Saab 99 turbo

Svar