Charisma skrev:Hva er innebærer egentlig dette problemet?
Tja. Dette har jeg lest litt om, så jeg kan prøve å gi deg en god forklaring. Kan jo først si hva veivhusgasser er. Det er i hovedsak avgasser fra forbrenninga i motoren, hvorav en del tyngre hydrokarboner som finnes i bensinen (lange karbonkjeder som er tyngre å forbrenne), og også oljedamp som blir med avgassene på sin vei igjennom motoren.
Stempelringene på T7-motorene har mindre spenst enn på de eldre motorene, for å minske friksjonen i motoren, og slik oppnå lavere forbrukstall. Mange sier at det p.g.a. dette presses en større mengde avgasser forbi stemplene.
At avgasser presses ned forbi stemplene er helt normalt, jeg har hørt at ca 1% (+/-) av lufta som motoren trekker inn ved full gass faktisk går den veien.
Så skal jo denne lufta ut igjen. På eldre motorer enn T7 dras den rett ut i røret før turboen, og inn i motoren igjen. En ulempe med dette er at oljedamp som blir med avgassene blir liggende igjen i rør og intercooler som olje i væskeform. Ta en titt i intercoolerne deres, så ser dere. Ikke bra for kjølekapasiteten. På T7 sitter det derfor i tillegg en oljefelle som avleder oljedampen. Oljen kondenserer i oljefella, og ledes derfra tilbake til motoren via oljepåfyllingsrøret. Veivhusgassene tar den "vanlige" veien videre til røret før turboen.
Så til problemet. Hvis veivhusventilasjonen ikke evakuerer veivhusgassene like fort som de trykkes inn, dannes det overtrykk, og resultatet blir at oljeforbruket øker, i tillegg til at det blir liggende igjen en del svineri fra veivhusgassene i motoren. I kombinasjon med høy varme vil det føre til belegg inne i motoren, og i en del tilfeller klumper (!) i oljen. Dette kan lede til turbo- eller motorras.
En annen faktor som flere, bl a Anders (900STCR på forumet) har påpekt at forverrer det hele, er at katalysatoren ligger veldig nært blokka, og oljen i sumpen vil varmes av den.
Andre igjen mener at det på T7-motorene blir for lite undertrykk i røret før turboen p.g.a. (under)dimensjoneringa av rørene (og dermed for lite avtrekk), noe jeg personlig tar med en klype salt. Trange rør gir jo høyere trykk/undertrykk når samme luftmasse skal passere.
Problemet er neppe veivhusventilasjonen alene, iallfall. Oppgraderingene som utføres på vv er en måte å bøte på et problem som oppstår et annet sted.