Dyrere årsavgift for eldre biler
Moderator: Moderatorer
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N645
- Navn: Halvard
- Bil: 93 / OG900
- Sted: Oslo
Dyrere årsavgift for eldre biler
Hellu, Satt og leste i Motor (nov utg.)
Satte nesten frokosten i halsen da jeg leste dette er:
"Neste år vil regjeringen foreslå og stortinget vedta en ny årsavgift som gjør det dyrere å kjøre gammel bil.
Det bekrefter miljøvernminister Helen Bjørnøy ovenfor Motor.
En omlegging av nybilavgiftene er bare starten på omleggingen av de totale bilavgiftene. Målet er å begunstige drivstoffgjerrige biler. Mange tror at regjeringen har "forelsket" seg i diselbiler, men slik er det ikke. I forslag til statsbudsjett for 2008, vil vi foreslå en omlegging av årsavgiften. Det vil bety at nye, drivstoffgjerrige biler vil kunne få lavere årsavgift , mens gamle biler som forurenser mye vil få høyere årsavgift sier Bjørnøy. I tilleg varsler hun at også biler som slipper ut mye NOx og partikler, slik som diselbiler uten partikelfilter og NOx-katalysator, vil bli straffet med høyere årsavgift."
Det var da denne artikkelen som stod i motro, fant den ikke på hjemmesia til motor så bare skreiv den av, men det må jo være no seriøst feil med den regjeringa vi har, hvem har valgt dem????
Sånn som jeg skjønner det så blir degt bare ENDA dyrere å kjøre rundt i Ågen min... Men jeg kjører heller den enn et nytt japse blekk som bøyer seg bare du ser på den...
Satte nesten frokosten i halsen da jeg leste dette er:
"Neste år vil regjeringen foreslå og stortinget vedta en ny årsavgift som gjør det dyrere å kjøre gammel bil.
Det bekrefter miljøvernminister Helen Bjørnøy ovenfor Motor.
En omlegging av nybilavgiftene er bare starten på omleggingen av de totale bilavgiftene. Målet er å begunstige drivstoffgjerrige biler. Mange tror at regjeringen har "forelsket" seg i diselbiler, men slik er det ikke. I forslag til statsbudsjett for 2008, vil vi foreslå en omlegging av årsavgiften. Det vil bety at nye, drivstoffgjerrige biler vil kunne få lavere årsavgift , mens gamle biler som forurenser mye vil få høyere årsavgift sier Bjørnøy. I tilleg varsler hun at også biler som slipper ut mye NOx og partikler, slik som diselbiler uten partikelfilter og NOx-katalysator, vil bli straffet med høyere årsavgift."
Det var da denne artikkelen som stod i motro, fant den ikke på hjemmesia til motor så bare skreiv den av, men det må jo være no seriøst feil med den regjeringa vi har, hvem har valgt dem????
Sånn som jeg skjønner det så blir degt bare ENDA dyrere å kjøre rundt i Ågen min... Men jeg kjører heller den enn et nytt japse blekk som bøyer seg bare du ser på den...
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896
Saab er en sykdom man aldri blir kvitt
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N 837
- Navn: Anders
- Bil: Mazda 6, VW Polo
- Sted: Sortland
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Aha, det er derfor SV har foreslått å dele opp årsavgifta i to delbetalinger, da kan de ta 3000 kr TO ganger i året for de som kjører gammel bil!!!!
Miljøvern meg her og der altså! Jeg er spent på hvor grensa kommer til å gå jeg, men regner med at det er spesielt 80 - tallsbiler før kat. som ligger dårlig ann. Og det er jo ikke til å stikke under en stol at mye av disse rustvrakene som spyr ut eksos fra 80 - tallet ikke hverken er bra for miljø eller sikkerhetsmessig.
Dessuten mener jeg det er litt drøyt å kalle alle som stemte på regeringspartiene for "idioter", det er tross alt snakk om flertallet av befolkningen. Og den dagen vi får en regjering som fører en bilvennlig politikk tviler jeg på at noen her vil få oppleve. Det måtte i så fall være flertallsregjering fra FRP, men du verden så mange andre verdier jeg setter foran bil og veier her i livet!
Miljøvern meg her og der altså! Jeg er spent på hvor grensa kommer til å gå jeg, men regner med at det er spesielt 80 - tallsbiler før kat. som ligger dårlig ann. Og det er jo ikke til å stikke under en stol at mye av disse rustvrakene som spyr ut eksos fra 80 - tallet ikke hverken er bra for miljø eller sikkerhetsmessig.
Dessuten mener jeg det er litt drøyt å kalle alle som stemte på regeringspartiene for "idioter", det er tross alt snakk om flertallet av befolkningen. Og den dagen vi får en regjering som fører en bilvennlig politikk tviler jeg på at noen her vil få oppleve. Det måtte i så fall være flertallsregjering fra FRP, men du verden så mange andre verdier jeg setter foran bil og veier her i livet!
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
-
- Overload!!!
KongerudN344 skrev:
Har ikke kaldt noen idioter av de som stemte på dem, bare syns dette forslaget er helt høl i hue
Og vil heller kjøre en gammal OG900 enn en ny japse som bøyer seg bare man ser på den
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N383
- Navn: Lars
- Sted: Drammen
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Mener å ha lest et sted at bilen må være på veien i 10 år for å forsvare produksjonen miljømessig. Men klarer ikke helt å plassere hvor jeg har tatt dette fra...
Og tviler på at det blir snakk om en hundre lapp eller to, trur vi skal være heldig hvis det blir en tusenlapp eller to.
Og tviler på at det blir snakk om en hundre lapp eller to, trur vi skal være heldig hvis det blir en tusenlapp eller to.
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
-
- Overload!!!
er nok mere riktig dette men det er gjetting fra min side, kan aldri tenke meg at staten vil la oss slippe billig unna dette...KongerudN344 skrev: Og tviler på at det blir snakk om en hundre lapp eller to, trur vi skal være heldig hvis det blir en tusenlapp eller to.
- Audun N346
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: 346
- Navn: Audun
- Bil: 9-3 TiD 2002
- Sted: Trondheim
Har hørt akkurat det samme!KongerudN344 skrev:Mener å ha lest et sted at bilen må være på veien i 10 år for å forsvare produksjonen miljømessig. Men klarer ikke helt å plassere hvor jeg har tatt dette fra...
Så derfor har e itte det minste dårlig samvittighet for å kjøre litt Åge:)
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor)
If it aint broke, modify it!
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor)
If it aint broke, modify it!
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Det går att räkna om hur mycket en bil kostat i pengar till energi.KongerudN344 skrev:Mener å ha lest et sted at bilen må være på veien i 10 år for å forsvare produksjonen miljømessig. Men klarer ikke helt å plassere hvor jeg har tatt dette fra...
Sen kan man göra en jämförelse med andra saker.
Ett annat rått exempel är det att ett vindkraftverk (vindmølle) kostar mer att tillverka, sätta upp och underhålla än vad det klarar att leverera under sin levnadstid!!
Det är rätt skrämande att tänka på...
Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Det samme gjelder vel egentlig solcellepaneler:)Saab900STCR skrev:Det går att räkna om hur mycket en bil kostat i pengar till energi.KongerudN344 skrev:Mener å ha lest et sted at bilen må være på veien i 10 år for å forsvare produksjonen miljømessig. Men klarer ikke helt å plassere hvor jeg har tatt dette fra...
Sen kan man göra en jämförelse med andra saker.
Ett annat rått exempel är det att ett vindkraftverk (vindmølle) kostar mer att tillverka, sätta upp och underhålla än vad det klarar att leverera under sin levnadstid!!
Det är rätt skrämande att tänka på...
Mvh
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt
9-5 2,3 t 1998
9-5 2,3 t 1998
-
- 2.0 bar
- Bil: Nei..
KongerudN344 skrev: Det måtte i så fall være flertallsregjering fra FRP, men du verden så mange andre verdier jeg setter foran bil og veier her i livet!
Helt klart! ER jo mye sikrere, bedre girkasse, kjøreegenskaper sommer som vinter..zero900t skrev: Og vil heller kjøre en gammal OG900 enn en ny japse som bøyer seg bare man ser på den
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Det stemmer nok. Man ser på hvor mye energi som er brukt, og hvor mye produksjonen forurenser, i forhold til det endelige produktet, hvor mye den forurenser... (Hjelper ikke så mye med en bil som forurenser utrolig lite, dersom forurensingen ved produksjonen av denne ligger mange ganger over andre biler, f.eks. )KongerudN344 skrev:Mener å ha lest et sted at bilen må være på veien i 10 år for å forsvare produksjonen miljømessig. Men klarer ikke helt å plassere hvor jeg har tatt dette fra...