Venstre forhjul løsere enn høyre
Moderator: Moderatorer
Venstre forhjul løsere enn høyre
Heisann! Under sverigeturen idag så merket jeg at venstre forhjul sitter løsere enn høyre, da mener jeg ikke ved hjulboltene, men navet/bremseskiva. Kan dette være hjullageret, eller kan det være noe annet som kan være slitent?
Mvh Henrik
Mvh Henrik
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero
M88 SAAB 900 T16 Aero
- [email protected]
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
- 9000 Geir N371
- 1.2 bar
- Sted: Ågotnes
Kan også være foringene på stabilisatorstaget fremme. Det var det hos meg. De som står mellom bærearmen og stabilistatorstaget. Gummien rundt stabelisatorstabet var slitt vekk.heinrich skrev:Jeg har en klakkelyd når jeg kjører over dårlig vei og isklumper og diverse, men dette tror jeg er dårlige motorfester.
Ellers kan vel den...eee...hva heter det...styrekulen?...hvertrall det siste leddet på styringen som står i "styrearmen" gjøre at hjulet sitter litt slakt. Kommer vel an på hvilken slakk du mener. (Mange gode ord der...men dere skjønner sikkert...)
Edit: Ser etterpå at det er ved navet/bremseskiven. Då e det vel kanskje ikkje det nei.
Geir
-91 9000 CD 2.3i
-91 9000 CD 2.3i
- Joachim N370
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 370
- Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
- Sted: Halden
Endeleddet du tenker på?9000 Geir N371 skrev:Ellers kan vel den...eee...hva heter det...styrekulen?...hvertrall det siste leddet på styringen som står i "styrearmen" gjøre at hjulet sitter litt slakt.heinrich skrev:Jeg har en klakkelyd når jeg kjører over dårlig vei og isklumper og diverse, men dette tror jeg er dårlige motorfester.
9³ TurboX
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Dette er jeg nesten sikker på at er enten bærekule eller hjullager.
Jeg hadde forsøkt å bytte bærekuler først (bytt begge sider så er det gjort). Koster 195,- stykket hos SP, og er veldig kjapt å skifte. Billig og lite arbeid, og må byttes av og til uansett. Kjipt å bruke 1200,- og flere timer arbeid på å bytte hjullager om det er bærekulen som er problemet
Slik går du frem, kjapt fortalt:
Du løfter opp bilen og tar av felgen. Om du kun har jekk tilgjengelig og ikke løftebukk/grav, kan det lønne seg å løsne bremsekalipper og ta av bremseskiven også, så blir det lettere å komme til.
Så løsner du mutteren som fester kulen til navet. Nå kan bærearmen bøyes ned (bare å ta i, den holder vekten av bilen til vanlig), og du kommer lett til de tre boltene som fester kulen til armen. Husk å bruke ny mutter når den nye monteres, dette er en låsemutter som ikke bør brukes mer enn en gang.
Bilde av kulen:
Jeg hadde forsøkt å bytte bærekuler først (bytt begge sider så er det gjort). Koster 195,- stykket hos SP, og er veldig kjapt å skifte. Billig og lite arbeid, og må byttes av og til uansett. Kjipt å bruke 1200,- og flere timer arbeid på å bytte hjullager om det er bærekulen som er problemet
Slik går du frem, kjapt fortalt:
Du løfter opp bilen og tar av felgen. Om du kun har jekk tilgjengelig og ikke løftebukk/grav, kan det lønne seg å løsne bremsekalipper og ta av bremseskiven også, så blir det lettere å komme til.
Så løsner du mutteren som fester kulen til navet. Nå kan bærearmen bøyes ned (bare å ta i, den holder vekten av bilen til vanlig), og du kommer lett til de tre boltene som fester kulen til armen. Husk å bruke ny mutter når den nye monteres, dette er en låsemutter som ikke bør brukes mer enn en gang.
Bilde av kulen:
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Er ikke alltid det er så enkelt å stramme så den sitter og ikke for mye, men er du god på momentet i hånda går det meste greit. men hvis du tenker å skru en del er det bare å invistere i momentnøkkel for du kommet til å få bruk for en før eller siden
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Det kan være lurt når du først er der ja. Kan også være lurt å se over de andre foringene rundtom, bærearmsforinger, indre stabstag etc. Disse kan være en god del arbeid å bytte, men koster ikke noe å sjekke at de er hele og fine. Se etter sprekker i gummien og at det ikke er noe slakk.heinrich skrev:Så i tillegg at jeg kanskje burde bytte foringen til det staget som festes på bærearmen i tillegg
På slike ting pleier jeg bare å bruke sunn fornuft som momentnøkkelheinrich skrev:forresten, hvor nøye er dere med momentet som trengs på bolter/muttere? Ser de bruker det mye i Haynes, men jeg har ikke et sånt måleverktøy liggende..
Det er stort sett på motordeler og annen "finmekanikk" at moment er viktig, men selvsagt er det jo viktig å trekke godt nok til på forstillingsdeler så det ikke løsner. Ta godt i med en vanlig skralle/fastnøkkel så skulle det holde.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
k
Hadde nettop samme problem som du har, til syvende og sist viste det seg at det var endeleddet som hadde tatt kveld. Hadde da byttet alt utenom yttrestyreledd. Har du vibrasjon ved pådrag også, samt vibrasjon på noen spesielle hastigheter, setter jeg en mynt på styreleddet.
-92/96 9000 AERO
-63 96 (Pusses opp)
STCN N363
-63 96 (Pusses opp)
STCN N363
Bump av gammal tråd nå!
Jeg har endelig fått byttet bærekuler (som forresten er en helt kurant jobb for en førstegangsmekaniker), men problemet er der fortsatt. Mye arbeid å bytte endeleddet? Hjulet er fortsatt løst, men bare i horisontalen, og bare til venstre.
Jeg har endelig fått byttet bærekuler (som forresten er en helt kurant jobb for en førstegangsmekaniker), men problemet er der fortsatt. Mye arbeid å bytte endeleddet? Hjulet er fortsatt løst, men bare i horisontalen, og bare til venstre.
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero
M88 SAAB 900 T16 Aero
http://www.saab9000.com/procedures/susp ... rodend.php
Det er ikke dette du mener? For det er vel ytre styreledd?
Det er ikke dette du mener? For det er vel ytre styreledd?
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero
M88 SAAB 900 T16 Aero