Kjedelig!
Moderator: Moderatorer
- Myrt N610
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N610
- Navn: Trym Berge Mathisen (Han første Trym)
- Bil: 9-3 og 9-5
- Sted: Sørumsand
- Kontakt:
Hva med kunstner da?
Macarena performance team-member #02
Saab 9-5ss 2,3t '04 | rullende prosjekt.. | Silver-Surfer
Saab 9-3sc 1,8t '07 | kone/familie racer |
Saab 9-5ss 2,3t '04 | rullende prosjekt.. | Silver-Surfer
Saab 9-3sc 1,8t '07 | kone/familie racer |
-
- Overload!!!
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Re: Kjedelig!
oddiN108 skrev:Nggh! sitter her og tenker på hvor kjedelig bil jeg har kjøpt meg:( Den funker alltid, er veldig forutsigbar, har høy grad av komfort etc... Savner og'en VELDIG akkurat nå. Den var jo spinnvill å kjøre i forhold! Stive dempere/fjærer, men et karosseri man omtrent kunne vri rundt. Turbotrykk som eksploderte på 2500 rpm, slik at det føltes som man hadde 800 hk.. Masse bråk, risting og rare feil. Den nye har mye mer moment, men bare 170 hk, og jevnt drag. Jeg vil ikke ha det! Bilen min har en vanvittig kjedelig farge, og det går 13 av de på dusinet.. ikke akkurat noen og cab nei:S At den har originale lepper på front og side hjelper litt, men bilen er fremdeles altfor anonym. Jeg vil ikke at den skal bli noe mindre anonym heller.. Saab 9-5 ER en litt kjip bil. Ingen snur seg etter de.. Det har gått så langt at jeg driver og drømmer om en hysterisk upålitelig italiener! eller kanskje tilogmed en liten franskmann med snurrbo! Goddamn, nå må jeg få brukt litt penger på bil snart.. Er det stor forskjell på bil med og uten chip?? Blir det masse lyd med 3" eksos? evt. med en lyddemper?
mvh oddi
Amen!
har selv nylig kjøpt en 9-5, en 2,0t med trim og 215hk (og automat). Den føles omtrent som en 900GL når man tråkker på, helt til man kikker på spreedometeret da . Min bil er en SE utgave med skinnseter, som etter min mening er for flate og myke. Forsåvidt behaglig rett frem, men man sklir jo i svinger og litt inspirert kjøring(har prøvd Vector seter, noe bedre er jo de..men). Stor og traust bil, selv med 225/45-17 hjul, ingen overraskerlser når man kjører den.
Når man da etter en tur med 9-5 setter seg inn i 9000 igjen. Skinnsetene i denne (som er nesten 10 år eldre) føles langt mer faste, og man har god støtte for korsrygg og sidestøtte. Når man så drar avgårde med kanskje 180hk, 16" dekka sporer hit og dit, og man føler turbokicket er det en langt mer morsom bil enn 9-5. Missforstå rett her, 9-5 er en fin bil, men i orginal stand ingen bil som oppfordrer til inspirert kjøring synes jeg.
Motorene i 9-5 er jo også et kapittel for seg når det gjelder sårbarhet for manglende service. På en gammel 9000 kunne man jo lett hoppe over en service uten at motoren havarerte av den grunn. Min 9-5 ble kjøpt som ett "renoveringsobjekt" på motorsiden. Lett skramling fra registeret og noe majones i oljerøret dro prisen kraftig ned. Når jeg så inspiserer kjedestrekkeren, og denne er ute på max, så ble jeg noe bekymret (bilen har bare gått 135000km, har den vært på service i det hele tatt?). Men motorolja så slett ikke verst ut når den ble byttet. Jeg tok av toppdekselet for å inspisere for "oilsludge", men motoren ser faktisk helt ren ut!. Motoren har heller ikke brukt en dråpe olje på ca 400mil. Veivhusvent. er nå oppgradert for å forhindre "majones" i motoren. Hvordan kamkjedet kan bli så slitt etter "bare" 135000km lurer jeg på, spesiellt når motoren tilsynelatende ellers er i bra stand.
Hva med servicene på bilen da?. det var ikke komplett servicehefte på bilen når jeg kjøpte den, så det var jo greit. Men ved nærmere us. så har bilen vært inne for div småting 4ggr. det siste året hos en annerkjent og kanskje den største Saabforhandler i Østfold UTEN å oppdage at kamkjedet er nedslitt. Man hører jo det på 5m avstand når bilen er kald!
Kamkjedekit fra saab er nå handlet inn og det blir vel bytte en av langhelgene nå. Skal bli spennende å se hvordan oljesumpen og sila ser ut, men forventer vel egentlig ingen overraskelser der.
9-5 er en god, traust bil, men spesiellt "sportig" blir den nok ikke.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
Det blir hva du gjør den til sier nå jeg
[SOLGT]Saab 9-3 "Viggen" & Twinpipe m/Speedparts Steg2
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;
Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;
Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682
Yep Fatter'n hadde en 9-5 se 2000 modell type vare, og jeg har / hadde en 9-5 vector 2002 modell , like godt fornøyd med begget to jeg Angrer litt på at jeg solgte Se'n i dag ,men den gangen var det en nødvendiget for å selge den :/
"SAAB, built like a Mercedes, safe as
a Volvo, harder than a Audi and so much cooler than a BMW."
a Volvo, harder than a Audi and so much cooler than a BMW."