Ok. Da er jeg med
Det som er kjipt er at jeg skulle hatt en split som splitter til tre da, siden jeg har til sammen seks inn på forsterkeren (3 x venstre, 3 x høyre) og bare 2 ut fra spilleren (v + h).
Bilstereo; HOWTO!?
Moderator: Moderatorer
- Harald N1080
- 1.2 bar
- Medlemsnummer: 1018
- Navn: Harald Halvorsen
- Bil: '02 9-3 SE 2,0t
- Sted: Sadness
- Kontakt:
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Det går fint å splitte signalet, men husk at pga. inngangsresistanse på forsterkeren, vil man få svakere signal når det skal fordeles på 3 innganger. For å forklare det enkelt, så blir dette en parallellkobling av inngangsresistansene. Strøm = spenning / resistans, spenningen er den samme i hele koblingen, altså blir da signalstrømmen delt på 3 når man splitter signalet. Inngangskresen på forsterkeren krever en viss strømstyrke for å fungere, og om det blir for lite strøm vil ikke forsterkeren klare å levere ønsket forsterkning. Dette kan resultere i dårlig forsterkning og i verste fall "klipping" av signalene, altså at den ikke klarer å forsterke hele signalet. I så fall kan man ende opp med helt elendig lydkvalitet.
Noe som også må være med i vurderingen er at svakt innsignal gir mer støy. I en bil er det alltid mye elektromagnetisk støy fra dynamo, tenningsdeler osv. Dette blir plukket opp av signalkablene, og kommer inn på forsterkeren sammen med signalet. Om signalet blir svakere, må man øke forsterkningsgraden (skru opp gain), og dermed forsterker man også støyen tilsvarende mer.
En måte å teste dette på, er å teste anlegget både med alt tilkoblet, og så bare koble til den ene inngangen, for eksempel bakhøyttalerene. Om de spiller bedre når de står "alene", har du for mye spenningstap ved delt signal.
Jeg ville kanskje vurdert å kjøpe en equalizer i tillegg, men nå er jeg litt
perfeksjonist da.
Edit: Ikke meningen å skremme deg nå da, test først med splitting og se om det funker...
Noe som også må være med i vurderingen er at svakt innsignal gir mer støy. I en bil er det alltid mye elektromagnetisk støy fra dynamo, tenningsdeler osv. Dette blir plukket opp av signalkablene, og kommer inn på forsterkeren sammen med signalet. Om signalet blir svakere, må man øke forsterkningsgraden (skru opp gain), og dermed forsterker man også støyen tilsvarende mer.
En måte å teste dette på, er å teste anlegget både med alt tilkoblet, og så bare koble til den ene inngangen, for eksempel bakhøyttalerene. Om de spiller bedre når de står "alene", har du for mye spenningstap ved delt signal.
Jeg ville kanskje vurdert å kjøpe en equalizer i tillegg, men nå er jeg litt
perfeksjonist da.
Edit: Ikke meningen å skremme deg nå da, test først med splitting og se om det funker...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Frode N220
- 1,5 bar
- Sted: Stjørdal
Re: Bilstereo; kobletips?
Flott forklaring/billedligjøring. Men, jeg tenker vi sier 8 batterier (1 celle = 1,5 V - 8 x 1,5 =...).Tor N12 skrev: En forklaring som mange skjønner:
Tenk deg at du putter 6 lommelyktbatterier inn i bilen istedet for bilbatteriet, du har fortsatt 12 volt men du har ikke strøm nok til å starte bilen lenger. Det samme forholdet får man mellom forsterker og høyttaler.
Frode N220
M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"
M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"