Hei!
Har en Saab 900 SE 1995 modell som skrangler en del når jeg kjører over trikkeskinner, ujevn vei. Skrangler ved høyre forhjul. Sier skrangler da det rett og slett virker som om noe er løst. Har sjekket drivakselen, den virker ok. Skiftet utslitt mansjett. Det slår meg nå at det sannsynligvis er støtdemperen?
Videre rister rattet (ikke bilen) over 100 km/t. Noen tips her? Nye dekk? Avbalansere?
Tusen takk for innspill.
Henrik
Saab 900 1995 SE. Skranglelyd høyre forhjul.
Moderator: Moderatorer
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Saab 900 1995 SE. Skranglelyd høyre forhjul.
Du kan jo begynne med å sjekke at demperen er festet som den skal? Det har vel vært folk her på forumet som har oppdaget at demperen hadde løsnet litt i topp eller bunn synes jeg å huskechpl skrev:Hei!
Har en Saab 900 SE 1995 modell som skrangler en del når jeg kjører over trikkeskinner, ujevn vei. Skrangler ved høyre forhjul. Sier skrangler da det rett og slett virker som om noe er løst. Har sjekket drivakselen, den virker ok. Skiftet utslitt mansjett. Det slår meg nå at det sannsynligvis er støtdemperen?
Videre rister rattet (ikke bilen) over 100 km/t. Noen tips her? Nye dekk? Avbalansere?
Tusen takk for innspill.
Henrik
Sjekket den i går. Den virket ok, men skal sjekke igjen. Er du enig i at dette sannsynligvis er noe i forhold til demperen? Eller er det noe annet som slår deg?
Tusen takk for hjelpen!
Tusen takk for hjelpen!
- Aleks_
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Jeg ville begynt med å sjekke topplageret og stagene fra krengehemmeren.
Sjekk også at fjæra di ikke er knekt. Dette kan gi slike lyder.
Kan være greit å sjekke at foringene dine er greie også.
Tenker da spesielt på nr 3.
Sjekk også at fjæra di ikke er knekt. Dette kan gi slike lyder.
Kan være greit å sjekke at foringene dine er greie også.
Tenker da spesielt på nr 3.
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
Ok tusen takk:) vurderer å ta bilen på verksted for å komme til bunns i det. Tips på verksted i Oslo?
Regner med at det bør gå greit å kjøre med bilen selv om det er litt rasling..?? Får vel ikke time på verksted før midten av neste uke.
Regner med at det bør gå greit å kjøre med bilen selv om det er litt rasling..?? Får vel ikke time på verksted før midten av neste uke.
Hadde en "skramlelyd" foran på høyreside i min 900 94mod., akkurat som om noe var løst og bare lå å slang eller noe sånt. Viste seg å være fjæra som var knekt (knekt oppe), og en bit som lå og lagde lyd.