stag vivelspjell

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Levi
Navn: Lasse
Bil: 9-5 Estate Vector TiD 06
Sted: Trondheim

stag vivelspjell

Legg inn av Levi » 01 sep 2013, 00:13

Prøver å finne ut delenr på staget som går mellom de 4 ventilene på virvelspjell.
Finner ikke ut hva jeg skal søke etter.

Slitt innfesting gjør at det spretter av hele tiden.

Noen tips.

Lasse
9-5 Vector TiD

fpeders
Bil: Saab 9-5 stv 1.9tid aut
Sted: Bodø

Re: stag vivelspjell

Legg inn av fpeders » 02 sep 2013, 22:45

Staget kan ikke kjøpes løst originalt.
Forsøk å Google " swirlrepair " , kjøpte et komplett sammensatt stag fra han for 71,45£
Meget bra kvalitet, mye bedre en det originale, da det ikke "tipper" frem å tilbake på kulene så mye som det originale staget gjør. Dette er vel en av grunnene til at det originale staget slites som det gjør, og til slutt faller av, sammen med at det nok også er ganske mye sot/olje/sand rundt staget/spjeldene som nok også gjør sitt til å slite ut festene i staget. Om dette er tilfellet for deg vet jeg ikke, men den bakenforliggende årsaken er for de fleste at virvelspjeldene er utslitt, rettere sagt foringen/gjennomføringen i innsuget. Plasten roterer rett mot aluminium og dette slites og blir slakk. Spjeldene ''kniper' og feilkode p1109 kommer opp sammen med limp home.... Gjorde helt reint nede i innsuget før jeg monterte det nye staget og da ser du veldig godt hvor stor slakk det er i spjeldene, spesielt hvis du har tilgang på tech2 og åpner spjeldene på tomgang.... Har derfor bestemt meg for å bytte innsuget og actuaroren, nytt innsuget er bygget om slik at problemet med at det slites ut er eliminert.

Frode

Levi

Legg inn av Levi » 05 sep 2013, 09:49

fpeders skrev:Staget kan ikke kjøpes løst originalt.
Forsøk å Google " swirlrepair " , kjøpte et komplett sammensatt stag fra han for 71,45£
Meget bra kvalitet, mye bedre en det originale, da det ikke "tipper" frem å tilbake på kulene så mye som det originale staget gjør. Dette er vel en av grunnene til at det originale staget slites som det gjør, og til slutt faller av, sammen med at det nok også er ganske mye sot/olje/sand rundt staget/spjeldene som nok også gjør sitt til å slite ut festene i staget. Om dette er tilfellet for deg vet jeg ikke, men den bakenforliggende årsaken er for de fleste at virvelspjeldene er utslitt, rettere sagt foringen/gjennomføringen i innsuget. Plasten roterer rett mot aluminium og dette slites og blir slakk. Spjeldene ''kniper' og feilkode p1109 kommer opp sammen med limp home.... Gjorde helt reint nede i innsuget før jeg monterte det nye staget og da ser du veldig godt hvor stor slakk det er i spjeldene, spesielt hvis du har tilgang på tech2 og åpner spjeldene på tomgang.... Har derfor bestemt meg for å bytte innsuget og actuaroren, nytt innsuget er bygget om slik at problemet med at det slites ut er eliminert.

Frode

Hei.
Takk for svar.
Det er noe dritt og lort rundt spjell ja, men de går veldig lett. Nå vet jeg ikke om dette er "feil", at de går så lett, men etter det jeg har skjønt så setter de seg og staget begynner å sprette av. Det tipper frem og tilbake ja.
Fikk tak i et brukt stag, faktisk, på dinbil i Trondheim, men det holdes på plass bare på feste på nr 1.
Har tenkt på en løsning selv på dette, men r ikke lett å finne noe som blir stabilt over tid. Fore ut i hullene, men usikker på med hva.
Det er litt kjipt å tenke på at man må ut med 5-6000 pga en jævla dårlig patent..

Funskjon på spjellene...fører den eksos opp til EGR? Eller er det bare styring av luft-/ eksosmengde? Hva er det som styrer spjellene? Lambda?
Vet det er mulig å sette de låst i halvåpen stilling, med hell?

lasse
9-5 Vector TiD

Levi

Legg inn av Levi » 05 sep 2013, 10:05

http://www.swirlrepair.com/Kaufen_en.html

Regner med det var denne.

Bestilt så da får vi se :)

Takk for hjelp
9-5 Vector TiD

fpeders
Bil: Saab 9-5 stv 1.9tid aut
Sted: Bodø

Legg inn av fpeders » 05 sep 2013, 17:06

Det var disse jeg tenkte på.
Du sier at spjeldene går fritt, spjeldene, bortsett fra nr.2 fra høyre, skal gå fritt. Spjeld nr.2 fra høyre når du står foran bilen og ser ned i motoren er koblet til el.motoren som driver spjeldene og må ikke forsøkes å flyttes på, er dette spjeldet løst og kan beveges har staget til motoren på undersiden gått av e.l. og spjeldene vil ikke virke uansett om du bytter staget som du linker til. Skal du sette spjeldene i en posisjon, må det bli fult åpen, for øvrig den posisjonen spjeldene står i når motoren er stanset når alt virker. Spjeldene står stengt på tomgang og åpnes gradvis til 2500-3500o/min alt etter pådrag (lest med tech2).

Funksjonen er vel noe forenklet slik at spjeldene stenger den ene av to luftkanaler inn til hver sylinder, slik at den lave luftmengden ved lavt turtall får høyere hastighet (fordi luften må passere en trangere kanal) og det oppnås bedre spyling/fylling i sylindrene. Alt dette for å øke dreiemoment på lavt turtall. EGR ventilen har vel egentlig ikke noe med dette å gjøre, men er nok allikevel årsaken til at spjeldene/stagene slites ut ved å sende kjølt skitten eksos inn i forbrenningsluften. Dette kan enkelt ses ved at det rundt spjeldet helt til høyre (sett som ovenfor) trolig er merkbart mere sot og skitt en på de andre spjeldene, dette er spjeldet nærmest EGR ventilen.
Har hørt med flere verksteder med saab/opel erfaring og prisen kommer fort opp i over 15.000,- inkludert deler.

Mvh
Frode

Levi

Legg inn av Levi » 09 sep 2013, 12:07

Takk for forklaring.

Lært litt mer denne uka å :)
9-5 Vector TiD

Svar