Har slitet med P1171 feilkode i lang tid nå og er på kanten til å gi opp hele greia. Vet ikke hvor jeg skal gå videre og lurer på hva jeg kan teste, hvilke deler jeg bør se på, hvordan jeg skal teste, og egentlig alt som kan gi meg en retning for å få bort feilen en gang for alle.
Bilen er blitt godt kjent med å stå på lasteplan og bli satt igjen på ukjente lokasjoner. Nå er jeg på et punkt at jeg skal flytte langt, og er litt avhengig av fungerende bil for dette. Dette er en bil jeg har brukt mange arbeidstimer på og jeg ønsker på ingen måte at arbeidet skal være forgjeves. Derfor søker jeg alle råd og tips jeg kan få. Jeg skal prøve å beskrive alt i så god detalj som jeg klarer og kanskje, KANSKJE, noen sitter på informasjon som kan hjelpe.
SÅ,
Bilen
Bilen er en Saab 9-5 automat 2006
Opprinnelig en B235E, men nå bygd om til B235R.
YS3EF59E163507229
Gått ca 235 000km
Symptomer
Bilen "slår seg vrang". Når den gjør dette så starter en rekke feiltenninger, turtallet synker til rundt 900rpm stabiliserer seg der. Dersom jeg prøver å gasse, eller at bilen møter motstand (som en oppoverbakke) så fortsetter feiltenningene og motoren kan stoppe helt. I enkelte tilfeller når dette har hendt så har jeg heller ikke fått start på bilen igjen.
Dette kan skje når som helst uten forvarsel. Siste gang dette hendte var natt til søndag etter jobb, og da hadde jeg kjørt et sted mellom 2000 og 3000km uten problemer. Andre ganger så slår den seg vrang oftere.
Når bilen først har fått dette problemet så er kjøreturen stort sett over, og jeg må vente til bilen er helt kald før jeg kan kjøre den igjen uten feiltenninger.
Når bilen ikke har slått seg vrang så oppleves den helt normal og det er ingen tegn til feil eller at noe ikke fungerer slik det skal. Ingen feiltenning eller noe. Det virker også som bilen har den effekten den skal ha.
Alle gangene bilen har slått seg vrang så har jeg notert meg følgende:
- Bilen er varm og er i "closed loop"
- Bilen holder jevn hastighet rundt 80kmt, gjerne cruise control aktiv
- Slak oppoverbakke
- Halv tank eller lavere (fyller alltid på kvart tank)
For ordens skyld så hadde jeg samme problemer før aero-ombygging. Da kjørte bilen med 220hk program fra MGmotor.
Feilkoder
Alltid:
- P1171 - Short Term Fuel Trim. Max Value, Air/Fuel too Lean.
- P0300 - Random Misfire Detected.
- P1300 - Random Misfire Detected. Catalyst Damaging.
Under en kjøretur i fjor så hadde jeg tilfeldigvis tech2 tilkoblet og logget short term fuel trim når problemet oppsto. Da lå bilen rundt 4,5 % - 5% jevnt før den raskt hoppet til 25%+ bilen slo seg vrang og verdiene var som låst på +25%. Lå slapp gasspedalen og lot bilen trille og etter ca 30 sekunder falt verdiene raskt tilbake til rundt der de var. Og som dere sikkert skjønner på den beskrivelsen, så er jeg ikke veldig kunnskapsrik på hva bilen gjør av beregninger og helt hvordan det fungerer... Men kanskje beskrivelsen kan hjelpe...
Deler skiftet
- MAF sensor (OEM)
- Rør mellom turbo og intercooler (OEM)
- O-ring turbo/Cobra (OEM)
- O-ring mellom spjeldhus og trykkrør (OEM)
- Veivakselsensor (OEM)
- Oljefelle (Proparts Sweden)
- Rør oljefelle til kobra (Speedparts)
- Rør oljefelle til toppdeksel (speedparts)
- Plugger NGK BCPR7ES-11
- Tennkassett (OEM)
- Alle vakuum slanger
- Kobra (OEM)
- TD04 15t short neck
- Mjukvare 260hk orginalvare
- Eksoskam
Så hvor går man videre
Jeg har to punkter på agendaen som jeg skal få sjekket. Leste på WIS at feilen kan ligge etter spjeldhus. Jeg har derfor tenkt å bytte pakningen mellom spjeldhus og innsug. Tidlig i prosessen ble jeg også tipset om bensinfilter. Dette hadde forrige eier byttet rett før jeg overtok bilen så har ikke gått videre med dette, men jeg har et filter liggende så tenkte å bytte slik at jeg kan utelukke det helt.
Så hvor går jeg videre herifra? Jeg klarer ikke å fremprovosere feilen slik at jeg kan gjøre en endring og se om feilen er borte. Feilen kan oppstå ved neste kjøretur, eller kanskje om en måned.
Ettersom feilkoden indikerer at det er for mye luft i forhold til bensin og jeg er relativt sikker på at innsuget ikke tar inn falskluft, eller luft som ikke er målt av MAF så begynner jeg å lure på om det er bensintilførselen som er neste. Her er jeg rett og slett rådløs og jeg vet ikke hvilke komponenter som er relevant å sjekke, eller hvordan jeg sjekker.
Dyser har også blitt pekt på i WIS, men om noen av disse er dårlige ville jeg regnet med å få opp andre feilkoder i tillegg, og jeg ville regnet med at bilen gikk dårlig ved pådrag, eller rett og slett ga feiltenninger oftere. Dette gjelder forsovet også en del andre komponenter.
Jeg klarer rett og slett ikke å resonere meg frem til noe som gir mening. Spesielt når feilen kommer og går, det er ingen andre feilkoder, bilen går helt fint ellers, og jeg kan tidvis kjøre LANGT uten at feilen oppstår.
Er det noen der ute som har hatt liknende problemer? Eller vet hva som er feilen? Eller som har en formening på hvilken vei jeg skal gå videre? Test metoder? Alt er av verdi her.
MVH